Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 19, 2009

Sallad i snö

Lund är vitt. Barnen åker pulka och det ser roligt ut. Vitt och fint, ljust och roligt. Jag klär mej alltid för dåligt och vill snabbt in och dricka te och äta lussekatt.


Igår fick vi ett brev. 5-åringen ska opereras igen, och det visste vi ju, men redan den 11:e januari. Det är ingen stor operation, men inte heller en pytteliten enkel sak. Han ska vara hemma från dagis i minst tre veckor. Tyck bara inte synd om honom så han hör, tänker jag. Det hjälper liksom inget, trots att det faktiskt är synd om honom som måste göra detta en gång till.

Hur ska jag nu komma in på salladen jag hade tänkt skriva om? Via barnen kanske? Mina barn äter inte salladsblad av någon sort, huvudsallad eller ruccola eller liknande. Men kål, både vit och röd, kan de äta rå och precis hur mycket som helst. Dagens sallad var en riktig höjdare, tyckte båda två, i alla fall om man fick peta bort löken och persiljan.

Rödkålssallad med oliver och apelsin

350 g rödkål, strimlad
2 apelsiner i filéade klyftor
en tredjedels rödlök, tunt skivad
10 gröna oliver
lite finstrimlad bladpersilja

dressing:
0,5 dl olivolja
1,5 msk vitvinsvinäger
1 tsk honung
rätt mycket nymald svartpeppar
2 krm salt

Blanda rödkål och apelsin på en stor tallrik. Vispa ihop dressingen och smaka av. Häll dressingen över rödkålen. Toppa med rödlök, oliver och persilja.

3 Comments:

Blogger Tina said...

Men åh! (Säger jag av två anledningar; dels för att jag också gillar rödkål skarpt - din sallad låter god och ser så vacker ut, och för att tycker synd om din lilla pojke)

Kram

2:13 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack Tina.

7:25 AM  
Anonymous Anna B said...

Hos oss är det tvärtom: sallad men inte kål. Just "bortpetningsfaktorn" är annars vägen till barnmatssuccé, har jag märkt.

3:00 AM  

Post a Comment

<< Home