Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 13, 2009

Mjuka mandelkakor med körsbär

Förra veckan var jag i Småland. Jag träffade släkt och plockade bär (ungefär som förra året). Från föräldrarnas veranda såg jag varje kväll på ett enormt körsbärsträd som låg utanför deras tomt, i ett parkområde som är lite igenvuxet. Jag gick runt deras hus och försökte komma åt bären, men det gick inte. Så, sista kvällen, plöjde pappa genom nässlorna och slingertaggbuskarna med sina långa ben och sträckte sina händer uppåt. Han kom tillbaka med hur mycket körsbär som helst.

Jag gjorde mandelkakor, som liknar mazariner mer än muffins. Grundreceptet är från Anna Bergenströms "Under valnötsträdet", och jag har skrivit om dessa kakor förut (fast jag hade helt fel där vad det gäller ugnstiden, man ska inte ha dem i ugnen längre än en kvart!). Och goda är bara förnamnet. Favorit i repris!

Mjuka mandelkakor med körsbär, 11 st

lite smör att smörja muffinsblecket med
150 g smör
100 g mandel, skållad och skalad
2 bittermandlar
2 dl siktat florsocker
citronrasp från 2 ekologiska vältvättade citroner
2 medelstora ägg
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl urkärnade och delade körsbär

Sätt ugnen på 190 grader. Smält smöret och ställ åt sidan för att svalna.

Mal mandeln och bittermandeln i mandelkvarn. (Om du inte har lust att skålla mandeln först går det bra med oskalad mandel också.) Rör i florsocker, rivet citronskal och sedan ett ägg i taget. Fortsätt röra i vetemjöl och sedan det smälta smöret. Blanda försiktigt i körsbären.

Fördela smeten i 10-12 smorda formar (jag använder muffinsbleck) och grädda i 15-16 minuter. Kakorna ska bli lite mörka runt kanten, men ljusa och en aning mandel- och smörflottiga i mitten.

5 Comments:

Blogger Alice said...

De ser underbara ut. Hittar jag några körsbär lovar jag också att baka några. Vi kommer ner till Lund 17 augusti och spikar Davids avhandling. Kanske hinner vi ses och säga hej?

5:17 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Bra inspiration. Jag har massor med sesamfrön i frysen (passade på när det var halva priset). Tur att jag är galen i sesam.

12:49 PM  
Blogger Viktoria said...

Alice, det vore jättekul att ses och säga hej. Vi jobbar både Niklas och jag den 17:e, men efter fem kanske? Vill ni sitta på vår balkong? Man kan få nåt att äta till. På tal om körsbär så tyckte jag att ditt körsbärslikörrecept såg smaskens ut i Svenskan, men jag har inte provat än.

Kinna, så bra att du fick inspiration, men jag förstår inte riktigt. Jo, din kommentar hör nog till mitt förra inlägg?

1:01 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Mums, mandel och körsbär är en fantastisk kombo.
Tycker fröekn Dill

7:50 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Vilken superfin bild!

5:12 AM  

Post a Comment

<< Home