Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, May 16, 2009

Carolas färskostfyllda rulader

Biff Stroganoffen i ruladform gillade jag verkligen, och barnen också. Rätt snabbt gick det dessutom. Fast även om det inte är så miljövänligt med kött så ska jag dubblera kött och fyllning nästa gång. Och kanske tillsätta lite vitlök och dragon till såsen. Här är grundreceptet från Carolas ekokök:

Färskostfyllda rulader

5 tunna skivor av nöt eller kalv
5 msk philadelphiaost
2,5 tsk dijonsenap
nymald svartpeppar
5 cornichons (inlagda smågurkor)
rapsolja att steka i
1 burk krossade tomater (Muttis körsbärstomater t ex)
1 dl vatten
0,5 dl grädde
tandpetare

Blanda färskost, senap och svartpeppar. Bred blandningen på köttskivorna. Lägg en gurka på varje köttbit, rulla ihop och fäst med tandpetare. Bryn ruladerna runt om i rapsoljan.

Mixa tomatkross, vatten och grädde. Häll blandningen över köttet och låt småputtra en kvart under lock. Vi åt ruladerna med quinoa, paprika och hackade ärtskott.

2 Comments:

Blogger Lisa said...

det är någonting visst med rulader! det blir så mycket festligare=)

3:35 AM  
Blogger Tina said...

För att du inte ska missa handlingslistan är det nog bäst att jag skriver den lite här och var:
Åländskt svartbröd
Fazers jälkiuunileipä (efterugnsbröd)
Karleska piroger
Sen är det bra att du kommer ihåg tjärpastillerna, dom brukar jag glömma! ;)
Kram vetja!

1:48 PM  

Post a Comment

<< Home