Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, November 04, 2006

Baka mandelkaka


Jag köpte Anna och Fanny Bergenströms nya kokbok Under valnötsträdet - goda idéer från vårt kök nyligen. Den är tjock och fotona är otroligt lockande. Man vill inte bara äta maten, man vill flytta till ett medelhavsland också när man läser den. Och köpa ny keramik. Nåväl, recepten gjorde mej faktiskt en smula besviken. Jag tycker att jag har sett eller läst allt förut. Dessutom har jag en känsla av att Anna till och med snott en del recept från sej själv, dvs från tidigare kokböcker.

Jag gillar mandel, blåbär och citron och Annas recept på mandelmuffins med blåbär lät gott. En deprimerande kväll förra veckan, när sonen var sjuk och ingen av oss hade sovit på flera nätter, bestämde jag mej för att baka. Bakning kan vara lite avstressande, tycker jag. Kakorna blev ursmaskiga och det enda jag ska ändra på till nästa gång är att jag ska lägga till finriven bittermandel (inom parantes i receptet nedan).

Mjuka mandelkakor med blåbär, 10 st

lite smör till bakformarna (muffinsbleck)
150 g smör
skalet från 3-4 ekologiska små citroner
100 g mandel
(ev 3 finrivna bittermandlar)
2 dl rågade dl siktat florsocker
2 medelstora ägg
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl blåbär, gärna frysta

Smörj formarna med lite smör. Smält smöret till smeten varsamt och ställ åt sidan. Tvätta citronerna noga i varmt vatten, torka torra och riv sedan skalet på fint rivjärn. Värm ugnen till 190 grader.

Skålla och skala mandeln. Mixa (eller mal i mandelkvarn). Blanda ner florsocker och citronskal och sedan ett ägg i taget. Tillsätt mjölet och till sist det smälta smöret. Rör ihop smeten och fördela i formarna. Lägg blåbär överst på varje kaka.

Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter (25 minuter blev lagom i min ugn, följ kakornas färg!) Låt svalna lite och stjälp sedan upp.

6 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag hade redan bestämt mig när jag såg den i bokhandeln att jag inte skulle köpa den just för det där att det inte kommer något nytt ur det. Det bara återanvänds recept, vilket i och för sig är bra, återvinning och allt det där ;), men man kan undra hur länge man liksom kommer "undan" med att återanvända sig själv från sin höjdpunkt si och så många år tidigare. Jag gillar inte hennes sätt att förenkla saker heller. Ibland är det recept som förenklas där det egentligen inte sparar inte särskilt mycket tid och man lär sig mer på att laga från grunden. Tur att man har en himla massa kokböcker att välja mellan och jämföra.
Hoppas sonen mår bättre och att bebis växer som den ska!

2:59 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag hade just för mej att du inte gillar Anna B! Jag håller med dej i det du skriver om återvinning och förenkling. (Fast det finns säkert en hel del goda saker i hennes böcker, mandelkakorna t ex.)

Tackar som frågar, sonen mår bättre, har idag börjat äta och dricka annat än ostbågar och Coca Cola... Och bäbisen sparkar runt i magen så den har det nog bra!

8:20 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Jag gillar Anna B:s böcker. Ser hur recepten liksom går igen när jag går igenom de gamla receptsamlingarna som jag har själv. Något lånad, något blått... Förenklingar försöker jag och min mamma ochså göra när vi provar de gamla recepten, men jag håller med jessica om att det inte ska vara förenklat så att man inte lär sig från grunden.

Ser fram emot att ses och har tagit fram din adress. Vi funderar på att komma framåt 15-tiden till Lund. Tror du att det kan passa?
Ska vi ta med något till fikat?

6:51 AM  
Blogger Viktoria said...

Klockan tre - precis vad jag också tänkte! Ni är jättevälkomna! Och ni behöver inte ha med nåt. (Förmodligen blir det inget festligt hembakat jag bjuder på för det hinner jag nog inte fixa, men det viktigaste är väl att träffas lite...)

9:08 AM  
Blogger Jessica said...

Jag är inte totalanti Anna B, jag bara tycker att det finns andra som gör ungefär samma saker och det utan att förenkla bra mycket bättre.
Jag har Erik Bullen Berglunds kokbok sedan några månader apropå det där med att recept går igen och det har lagats osedvanligt mycket mat ur den kokboken redan. Den boken har stått sig sedan trettiotalet och har getts ut om och om igen. Den innehåller inga bilder men det ålderdomliga språket känns trösterikt på något sätt.

2:38 PM  
Blogger schmut said...

men gör hon inte ofta det,återanvänder sina egna idéer och lanserar om det när nya vindar blåser?
jag har bara gillat kärlek,oliver och timjan. den kändes renodlad och enkel.

2:02 AM  

Post a Comment

<< Home