Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, June 20, 2009

Min mans goda revben

Jag tänkte mej att mina blinier (ryska boveteplättar) med spenat i och extra tillbehör skulle bli en fantastisk förrätt. Och efterrätten, som var en glass med både jordgubbar och hallon och annat, såg fantastisk ut. Visst smakade det ganska ok också, men makens revben fick mej att sucka av lycka. Så medan det åskade, regnade och haglade ute satt vi inomhus (och en kort stund på balkongen) och åt ljuvligt sönderfallande mört revben. Ungefär såhär tror han att han gjorde:

Niklas supergoda revben, 4 rejäla portioner

1,2 kg tjocka revben
vatten så det täcker köttet
4-5 hela stjärnanis
4-5 vitlöksklyftor
ett dussin svartpepparkorn
ev örtkrydda
salt

glaze:
2-3 msk rapsolja
2 tsk mörk kinesisk soja
2-3 msk mango chutney
1 msk flytande honung
2 vitlöksklyftor, rivna
en tumtopp ingefära, riven
salt
peppar

Koka upp vatten till köttet. Tillsätt kryddorna och lägg i köttet. Låt koka i ett par timmar.

Sätt ugnen på 175 grader. (Eller tänd grillen om det inte regnar!) Blanda till glazen och smaka av. Lägg köttet i en ugnsform och pensla med glaze. Låt stå i ugnen tills köttet får färg, men passa noga. Höj eventuellt värmen till 200 grader om du inte tycker att det går fort nog. Pensla med mer glaze om det finns kvar. Det hela tar ungefär 20-30 minuter.

4 Comments:

Blogger annamaria said...

Jag blev lite fnissig och har dålig humor....jag hoppas han har sina revben kvar. De ser hur som helst fantastiska ut!

10:23 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag var faktiskt lite fnissig när jag skrev också... Började först på nåt bibliskt med hur Eva skapades ur Adams revben, men det blev för långsökt och lite äckligt...

12:57 AM  
Blogger Lisa said...

ok. jag vill ha. nu. lyckliga du!

11:40 AM  
Blogger Bendel said...

Jag har visst samma sorts humor, tänkte samma sak som Annamaria redan vid rubriken.

12:57 AM  

Post a Comment

<< Home