Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, June 11, 2009

Pyttesmå havrekakor med blåbär

Jag har snott mitt eget recept och gjort om det lite. Jäklar, vad jag är förtjust i havrekakor. Blåbärspulvret som färgar kakorna lila-bruna köpte jag i Finland när jag var där för ett par veckor sedan och det ger kakorna en subtil blåbärssmak. Faktiskt så vet jag inte om det finns i svenska affärer (nån annan som har koll?). Jag passade på att fylla väskan med havreflingor och lite annat också.

Pyttesmå havrekakor med blåbär, ca 30 st

50 g ekologiskt smör
3 dl havregryn eller finska havreflingor från Elovena, för den som har...
0,5 dl smör- & rapsolja
2 msk vatten
0,5 dl siktat dinkelmjöl
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
en nypa salt
1 msk blåbärspulver
lite sesamfrön att strö på kakorna

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och margarin och blanda det med havregrynen. Rör i de övriga ingredienserna, men vänta med sesamfröna. Vispa smeten med elvisp så den blir följsam. Rulla bollar och lägg dem på bakplåtspapperklädd plåt. Strö över sesamfrön. Grädda i ugnen i 10 minuter eller tills de ser fina ut och börjar lukta som nybakade kakor ska.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Hej

Ser att ni förstått hur nyttigt blåbärspulver är.

Vill ni beställa mera så är ni välkomna till:

www.larssens.se



Vänligen

Fredrik Larssen

4:04 AM  

Post a Comment

<< Home