Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, February 28, 2009

Havrefeber! (del 1)

När jag var i Finland längtade jag till havregrynsgröten på morgonen. Gröten var fluffigare än den svenska och jag tyckte den var fylligare i smaken också på nåt sätt. Jag köpte med mej ett paket finska "havreflingor" och gröten blev lika god hemma. Min man, som aldrig ätit havregrynsgröt under vårt äktenskap, blev också helt fast. Tills flingorna tog slut. Nu har jag testat att koka vanliga svenska havregryn på spisen i stället för i mikron, kokt dem med mjölk, köpt en tunnare sort - men inget blir som finsk "puuro". Och av alla svenska havregrynsförpackningar (jag har tre i mitt skafferi just nu) finns ingen som ens är i närheten av att vara lika snygg som Elovenas*.

*Den rent utseendemässiga skillnaden mellan svenska och finska (Elovenas) havregryn är att de finska är tunnare och mindre.

13 Comments:

Blogger rosenskära said...

Fascinerande, tänk att den lilla skillnaden kan påverka smaken så mycket.

Jag köpte hem en påse ekologisk havre & quinoa idag (Frebaco), tänkte att det kunde vara spännande att testa. Jag har försökt äta GI-mat ett tag nu, men det passar inte mig alls, jag är en riktig livsnjutare och tröttnar på likriktning.

Återkommer om smaken på gröten, nu ska jag baka pizza med mortadella!

Lena

7:47 AM  
Blogger Översättarhelena said...

Har du testat med snabbhavregryn, de är ju lite tunnare än de vanliga?

10:02 AM  
Blogger Viktoria said...

Trodde Gyllenhammars havregryn (som är "extra tunna och fina") var de minsta havregrynen, men inser nu att jag inte tittat ordentligt i havregrynshyllan. Tack för snabbhavregrynstipset, även om namnet inte låter så lockande.

10:21 AM  
Blogger A N N I K A said...

Här i Ståkkålm finns det ett finskt sortiment på Coop, och i Hötorgshallen finns också finska varor. Kanske även Coop i Skåne har finska varor och rent av havreflingor?
Kan tänka mig att kolla Hötorgshallens finska handlare och ta med ner till Skåne nästa gång om du vill. *snäll*

12:31 PM  
Blogger Elin said...

Ja, men dessa såg jag ju på Coop i Eslöv. De har ett par olika sorter i den internationella hyllan.

2:06 PM  
Blogger Viktoria said...

Ni är ju fantastiska! Jag inser att jag måste handla på Coop idag.

1:08 AM  
Blogger Pär said...

Nej Viktoria,
Du ska inte handla på Coop! Coop ska bojkottas tills de återgår till Skånsk mjölk!

12:19 AM  
Blogger Tina said...

Intressant! Jag minns när jag var liten och vi var och hälsade på i Finland. På morgnarna var mormor alltid uppe först, då smög man ner i köket och så fick man havregrynsgröt som var mycket godare än den man fick hemma. Jag har alltid tänkt mig att det var just mormors gröt som var speciell, men såhär i efterhand så har det kanske en annan förklaring. Svenska grynen är väl ångpreparerade och pressade? Någonting i denna process kanske görs lite annorlunda eftersom dom finska grynen är tunnare och mindre. Men något är det, jag har bekanta som alltid köper med sig havregryn hem. Har varit i Finland i helgen, stod faktiskt och fingrade på förpackningen i skafferiet. Jag tror bestämt att just Elovenas förpackning gör sitt till också. :D

11:02 AM  
Blogger Pamela said...

Elovena är en riktig finsk klassiker!

...hälsar en av dina läsare från Helsingfors!

11:52 AM  
Blogger Bendel said...

I mitt finska blod flyter en hel del havregrynsgröt omkring. Kommer från en riktig havregrötfamilj i flera led. Kommer ihåg att pappa knappt kom runt ett maratonlopp i Helsingfors när jag var liten just för att hans faster proppade i honom massor med gröt mot hans vilja före loppet.

Mamma smular alltid svenska grynen i sina händer när hon kokar gröt, det ger en lite annan konsistens.

1:30 PM  
Blogger Viktoria said...

Det verkar som jag får köpa på mej några paket när jag åker till Finland igen i maj. För inte hade Coop vid Mårtenstorget Elovenas havreflingor. (Jo Pär, jag var där ändå!)

(Pamela, så roligt du kommenterade. Du menar alltså att jag har en läsare i Finland!)

1:32 PM  
Blogger Pär said...

Viktoria, hoppas du höll dig borta från Arla produkter i alla fall...

(Det gäller att passa på att handla Skånskt så länge det går...)

1:07 AM  
Blogger Ninuska said...

Hejsan!Håller med Pamela att det är en riktig klassiker.Hälsningar från ytterligare en läsare från Helsingfors,Finland:)

11:22 AM  

Post a Comment

<< Home