Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, September 03, 2008

En ny havrekaka

Vi fick ett brev idag, ett mycket efterlängtat sådant. Men ändå - det ställer tillvaron på ända. Min 4-åring (i morgon, faktiskt) ska opereras nästa vecka. Jag vill inte gå in på vad det handlar om, men han är inte sjuk alls. Däremot måste han vara hemma från dagis i minst en månad och han kommer att ha ont och får inte leka hur som helst. Jag tänker på hur det kommer att bli och försöker vänja mej vid tanken. Faktiskt så önskar jag att det här bara ska bli gjort, att allt ska vara som vanligt igen (som det är nu?).

Från det ena till det andra - jag bakade kakor idag. Det blir nästan alltid någon variant av havrekakor för jag gillar det. Idag gjorde jag pyttesmå kakor och hade tranbär i. De är inte festliga alls, inte ens speciellt söta. De är vardagliga på ett hemtrevligt sätt och de är så små så man vill ta några stycken åt gången. "Fantastiska", skulle nog min dotter säga om hon kunde.

Pyttesmå havrekakor med tranbär, 30 st

100 g ekologiskt smör
3 dl havregryn
2 msk vatten
0,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
en nypa salt
0,75 dl torkade tranbär, finhackade
en näve sesamfrön att strö på kakorna

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och blanda det med havregrynen. Rör i de övriga ingredienserna, men vänta med tranbär och sesamfrön. Vispa smeten med elvisp så att den blir följsam. Blanda i tranbärshacket. Rulla bollar, cirka 30 stycken, och lägg dem på bakplåtspapperklädd plåt. Strö över sesamfrön. Grädda i ugnen i 10 minuter eller tills de ser fina ut och börjar lukta som nybakade kakor ska.

3 Comments:

Blogger Bendel said...

Min typ av kakor, verkar jättegoda.

1:02 PM  
Blogger Lisa said...

ja, det såg faktiskt ut som riktiga myskakor. såna man tar en näve av och ett glas mjölk hemma hos mormor ungefär.

1:08 PM  
Blogger Rebecca said...

De där kakorna såg riktigt goda ut. Till och med så goda att jag (kakhataren) blir sugen.

11:34 PM  

Post a Comment

<< Home