Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, March 01, 2008

Maken berättar om sina köttbullar

När man är pappaledig - vilket är motsatsen till ledighet - gäller det att under den eventuella halvtimme man har över förbereda middagen (annars får man lära sig konststycket att laga mat, diska etc med ett barn i famnen). Det skall alltså gå snabbt och inte vara komplicerat, men ändå smakfullt. Köttbullar är väl inget speciellt, men av någon outgrundlig anledning tycker jag de blir intressantare om de är större och om de fylls med något. Och en god sås därtill förstås. Det blev pingisbollstora köttbullar med soltorkade tomater, lök och spiskummin i, och en tomatsås, också den av mycket enkelt slag. Lyckat? Jo, eftersom man rör ihop ingredienserna på någon kvart och ugnen sedan gör sitt jobb på egen hand, tycker jag nog att resultatet blev en bra vardagsmiddag. Även ettåringen åt med stor trut.

Stora köttbullar

500g blandfärs
5-6 soltorkade tomater, finhackade
1 till 2 gula lökar, finhackade
spiskummin (en hel del)
oregano
salt, peppar

Blanda färs, tomater, brynt lök och kryddor. Rulla till åtta, kanske tio bullar. Bryn dem och lägg dem i eldfast form.

Tomatsås

500 g krossade tomater
2 msk chilisås
en liten gul lök, finhackad
2-3 soltorkade tomater, finhackade
lite soja
2-3 vitlöksklyftor, rivna
1 dryg deciliter rött matlagningsvin
örtkryddor och peppar

Blanda tomatkross, chilisås, lök, tomater, soja, vitlök, vin och kryddor. Häll över köttbullarna. I ugn 175 grader ca 25 minuter. Servera gärna med quinoa och grönsaker. Och det går utmärkt att dricka mjölk till maten.

/Niklas Schiöler

0 Comments:

Post a Comment

<< Home