Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, March 01, 2008

Quinoa x 3

Igår kom jag på mej själv med att ha ätit quinoa tre gånger. När jag testade quinoa första gången tyckte jag att det var onödigt att köpa något dyrare än couscous och som dessutom kostar dubbelt så mycket och har svans. Men sen brorsans tjej bjöd på quinoa i julas äter vi det ofta. (Fast den röda varianten gillar jag inte så mycket.) Till frukost igår gjorde jag gröt på quinoaflingor, torkad aprikos, kanel och kardemumma. När jag kom hem hade maken lagat underbara köttbullar i tomatsås med quinoa och blomkål till. Och på kvällen, när jag som vanligt låg utslagen på soffan och väntade på att somna till en deckare, åt jag upp de sista av mina godisar med puffad quinoa. Jag tänkte på mina allergipatienter när jag gjorde dem. Först tyckte jag att de blev sådär-goda, men efter ett par dagar i kylen blev de faktiskt riktigt bra. Nånting i både smak och konsistens blev mer harmoniskt och mjukt av att bli lämnat i fred ett tag.

Chokladpuffad quinoa med tranbär

125 g smör
2 msk mörk sirap
0,5 dl kakao
6 dl quinoa pops (60 g)
125 g torkade tranbär

Smält smöret och värm det tillsammans med sirapen. Låt det koka ihop ett litet tag och tag det sedan från plattan. Rör ut en del av blandningen med kakaon så det blir helt slätt. Häll sedan tillbaka kakaoröran i resten av smörblandningen och blanda ordentligt. Täck quinoa pops och tranbär med chokladsåsen. Tryck ut smeten i iskubsfack av silikon (det går åt flera för det blir rätt mycket smet!) eller små pappersformar. Silikonformen (eller -formarna) kan ställas en stund i frysen så det blir lätt att få ut bitarna sedan. Förvara kallt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home