Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, April 02, 2008

Sherrystek

Min bror berättade om en stek han lagade och sedan la i marinad, och steken räckte i flera dagar. Nån dag senare hade en arbetskamrat fin rosa stek i sin matlåda. Och jag, som är expert på att härmas mer än på något annat, gick igång på stekidén. Det hela blev verkligen mycket bra; maken sa att det var det godaste han ätit (naturligtvis en överdrift) och barnen åt massor. Det här är snäll mat, vill man ha starkare smak kan man tillsätta vitlök eller nåt annat i marinaden. Örtkryddor hade förstås sett snyggt ut. Vi åt potatisgratäng med jordärtskockor till, och sockerärter.

Tunnskivad stek i sherryvinäger

1 kg fransyska
salt, peppar

dressing:
0,75 dl olivolja
2 msk sherryvinäger
1 msk ljus japansk soja
1 krm sambal oelek
en nypa socker
salt, peppar

Sätt ugnen på 125 grader och placera gallret längst ner. Salta och peppra köttet lite grand och lägg det i en ugnsfast form. Sätt i en stektermometer och tillaga köttet tills innertemperaturen är 58 grader. Vik in köttet i aluminiumfolie och låt det svalna.

Vispa ihop dressingen. Skär köttet tunt och häll dressingen över.

Potatis- och jordärtskocksgratäng

1 kg skalade och lagom mjöliga rotfrukter, t ex:
700 g potatis
200 g jordärtskocka
100 g rotselleri

1 purjolök
5 dl lagrad riven ost (t ex 17% Hälsingeost från Ostkompaniet - en god lite magrare ost), mängden kan minskas
1 tsk salt
peppar
2,5 dl havregrädde (jag använde ICAs nya I love eco-variant)

Sätt ugnen på 175 grader. Skär rotfrukterna tunt, det går snabbt i matberedare. Fördela hälften i en ugnsfast form. Strimla purjon och tillsätt den. Strö över det mesta av osten och saltet. Lägg resten av rotfrukterna ovanpå. Salta och peppra lite till och häll över havregrädden. Strö över osten. Baka i 30 minuter och höj sedan temperaturen och tillaga i cirka 10 minuter till - potatisen ska bli mjuk och få fin färg.

2 Comments:

Blogger Boel said...

Jag gillar också att härmas :=). Ofta är jag här inne på din blogg och "snor" recept. Din sherrystek ska jag definitivt testa till någon söndagsmiddag kanske.

Undrar om de jordärtskockor som övervvitrat i mitt trädgårdland hela vintern går att äta?

Boel

8:02 AM  
Blogger Viktoria said...

Bara sno på!

Jag kan inte mycket om hur jordärtskockor växer, men man kan väl se på dom om de är ok?

9:18 AM  

Post a Comment

<< Home