Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, January 03, 2008

Min grymma halvah

Ett vansinnigt sötsug drabbade mej idag när dottern sov och sonen och jag satt och slölekte. Vi svänger ihop en halvah, tänkte jag. Man kan ju inte mer än misslyckas grovt. Jag tänkte göra halvahbollar (rullade i sesamfrön och hackade pistaschnötter), men sen tyckte jag att det tog för lång tid så det blev en "limphalvah" i stället. För den som inte känner till halvah är det en sockerknastrande härlighet. I Israel åt jag söt sesamstinn halvah, i Indien smakade den helt annorlunda. Jag har för mej att den senare var kokt i mjölk, utan sesam, och att också den var vansinnigt söt. Nu har jag förstått att man i t ex Grekland äter ytterligare en variant, en smörig mannagrynshistoria. Min halvah är väl mest lik den jag åt i Israel, fast inte fullt så knisprig och söt. Citronsmaken gjorde min halvah till något alldeles speciellt (om man nu tycker om den här sortens "godis").

Viktorias halvah med citron och pistasch

1,5 dl sesamfrön (skalade)
2 msk mörkt muscovadosocker
2 msk honung
skalet och lite av juicen från en ekologisk citron
0,5 dl skalade pistaschnötter, osaltade och orostade

ev sesamfrön och hackade pistaschnötter till garnering

Kör sesamfrön och socker i matberedare tills fröna blivit söndermixade. Tillsätt honung och citronskal, mixa lite till. Grovhacka nötterna, rör i dem och cirka 2 teskedar av citronjuicen (tills konsistensen är formbar med händerna). Forma bollar eller en limpa och garnera med frön och nötter.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Panik på hög nivå :)

Men halvah är ju gott så. Det finns intressanta mannagrynskakor från libanon om du är intresserad. Pudding/innan sockerkakan är riktig färdig konsistens.

11:10 PM  
Blogger Anna-Eva said...

Det där ska jag testa. Bara smakat köpehalvah tidigare :)

3:41 AM  

Post a Comment

<< Home