Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, December 25, 2007

Julbordstankar

Jag tänkte ett tag att det såg snålt ut med julbordsmaten, men gud - hur mycket kan fyra vuxna och en treårsskrutt äta? Vi har mat för flera dagar kvar (allt syns inte i bild). Om jag får säga det själv blev maten ovanligt lyckad, eller så var vi bara lagom superhungriga när maten serverades. Julaftonslunchen blev inte fotograferad, men vi åt lutfisk (och pappa fick sina prinskorvar...) med vit sås, senap, gröna ärter och baconlindade dadlar.

Jag överraskade mej själv med Danyel Couets "Paris - från chèvre chaud till couscous Merguez" och jag tänkte att nästa år ska jag minsann göra egen korv, en kryddig lammig merguez. Fast för att få snygga korvar behöver man väl en korvmaskin? Eller, vad säger ni som vet? Maken gav mej Mats-Eric Nilssons "Den hemlige kocken - den okända fusket med maten på din tallrik" och av svärmor fick jag en tummad receptskatt, hennes mors svarta vaxduksbok; på första uppslaget står hennes namn och "1929".

Medan jag skriver detta ammar jag dottern för att hon ska låta mej sitta vid datorn en liten, liten stund till. Alla länkarna till Kardemummas receptsamling är fixade. Sonen följde med sin mormor och morfar till Småland i förmiddags och allt är så förunderligt tyst och stilla.

Uppdatering! Fotot ser ut att komma direkt från en sjuttiotalskokbok. Här råder dunkel stämning och här bjuds torr mat, liksom. Jag är ledsen över den usla kvaliteten, men maken vill gärna att kortet är kvar så för hans skull får det vara det.

4 Comments:

Blogger Emma said...

Det ser gott ut, vad är det för någonting nere till höger? Under vad jag antar är grönkålspajen.

11:01 AM  
Blogger Chris said...

Re: korvfrågan. De fåtaliga gånger jag gjort korv har jag använt köttkvarntillsatsen till beredaren, men i princip ska det väl gå att använda ett korvhorn, fast var hittar man det? Har ett minne av att ett gammalt nummer av Gourmet berättade hur man spritsade korvsmet i gladpack, rullade, band om, och sedan kunde koka, i e funkar för sjudna korvar. Merquez vill man väl helst steka, så mina tankar var helt onödiga som vanligt.
Hälsningar Christer

6:17 PM  
Blogger Anna said...

Vi gör också korv med tillbehör till assistentens köttkvarn och det enda jag har att gnälla på är att Electrolux bara verkar ha en storlek på korvhorn vilket är rätt tjockt, tunnare fjälster går helt enkelt inte att trä på så de merguez vi har gjort har blivit bratwurst-tjocka... Bosch har flera storlekar har jag sett, undrar om man kan använda dem på Electrolux assistent?

12:48 AM  
Blogger Viktoria said...

Emma, grönkålspajen (väldigt mörk i bild) är längst upp till vänster... Längst ner till höger (den vita röran) är svärmors supergoda vitlöksströmming som maken gjort.

Christer och Anna, tack för alla fina tips. Jag blir ännu mer sugen på att göra korv nu. Jag har ingen assistent, bara en matberedare. Ska ta ett titt om jag tom kan använda den. Annars får jag väl låna assistent, köpa ett korvhorn eller glatt provrulla i gladpack... (Det var roligt att du skrev det, Christer. Väl värt att kollas upp om man ska göra kokekorv.)

10:02 AM  

Post a Comment

<< Home