Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 09, 2007

Karins havrepepparkakor

Mina favoritpepparkakor är egentligen inga pepparkakor utan snarare havrekakor med pepparkakssmak. Det enkla receptet kommer från Karin. (Jag minskade pepparkakskryddan till en matsked i stället för två för jag tycker att den mildare kryddsmaken får smöret att framträda bättre, men det är förstås en smaksak.)


Jag hälsade förresten på systrarna Eisenman idag när de signerade kokböcker på Akademibokhandeln i Lund. Jag berättade att jag lagat flera soppor ur "Soppor, bröd & röror" och att de blivit mycket goda - med kronärtskockssoppan med mascarpone och hasselnötter som undantag. "Den blev för mäktig", berättade jag. Och då sa någon av systrarna (jag vet inte riktigt vem som är Lisa och vem som är Monica) att hon läst någon blogg där personen hällt på extra olivolja och "så var det ju inte riktigt menat". När jag gick ut från bokhandeln kom jag på att det kanske var jag som var den där knäppa mänskan.

2 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Fast jag håller nog med dig - mascarpone låter lite tungt i en soppa - även om man vill att det ska funka:)

1:40 AM  
Blogger Ester said...

Ha, ha, ha - du är för kul! :-D

7:03 AM  

Post a Comment

<< Home