Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, December 26, 2007

Efterlyses: bättre ord för rester

Idag har jag lagat lunch på rester. Rester förresten, det är ett dubbelbottnat ord för mej. Å ena sidan skänker det djup tillfredsställelse att göra nåt bra av det som finns. Å andra sidan ger det associationer till nåt gammalt som återanvänds. Recept på rester låter lite snuskigt. Dessutom är det dåligt, eftersom man utgår från att andra har samma överblivna saker kvar i kylskåpet som en själv.

Så, i morse hade jag prima julskinka, finfin vitkål, en skål gula vackra lökar och några olikfärgade russin att laga nåt gott på. Och riktigt goda smakstarka piroger med löksoppa blev det, men gör för all del inte som jag. Använd era egna kylskåpsresurser. Vad det gäller piroger måste jag erkänna att de är lite omständliga att göra, inte alls svåra, men de tar sin tid. Det är lika bra att göra dubbel sats direkt. (Jag frös ner hälften obakade och hoppas att de blir bra att sätta direkt i ugnen sen, lite längre tid vid lite lägre värme än enligt receptet.) Till soppan hade jag bara en liten skvätt vitt vin kvar, men sherryvinäger och vatten blev ett gott alternativ.

Löksoppa av den franska typen, 4 port

4 gula lökar, tunnskivade i halvmånar
3 vitlöksklyftor, tunt skivade
1 msk smör + 1 msk olivolja
1 liter vatten
1 dl vitt vin (matlagnings-)
2 msk sherryvinäger
2 msk koncentrerad kycklingfond från flaska
1 tsk socker
1 tsk timjan
2 lagerblad
salt, nymald svartpeppar vid avsmakning

Fräs gul lök och vitlök i fettet i en gryta. Stek löken i 5-10 minuter på inte alltför hög värme. Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka i ungefär en halvtimma. Smaka av med salt och peppar.

Förbaskat goda vitkålspiroger, ca 35 st

dubbel sats av pirogdegen till Saras surkålspiroger

fyllning:
1 gul lök, finhackad
2-3 vitlöksklyftor, finhackade
3 dl (rätt hårt packad) finstrimlad vitkål
1 msk rapsolja
2 msk sherryvinäger
2 msk ajvar relish, hot
0,75 dl russin
ca 120 g skinka, strimlad
salt, nymald peppar
ev en nypa starkt chilipulver
en liten bit vällagrad grevéost i varje pirog

uppvispat ägg till pensling av pirogerna
sesamfrön att strö ovanpå

Kör alla ingredienser till pirogdegen i matberedare tills degen smular sej. Forma en platt boll av degen, lägg den i plastfolie och låt den vila i kylskåpet i en timma.

Sätt ugnen på 225 grader. Mjukfräs lök, vitlök och kål i oljan. Tillsätt sherryvinäger, ajvar, russin och skinka. Rör runt och smaka av med salt, peppar och chili.

Kavla ut degen tunt. Ta ut rundlar med hjälp av ett glas. Lägg lite fyllning och en bit ost på varje pirog. Vik över andra deghalvan. Gaffla igen pirogen. Pensla med ägg och strö över sesamfrön. Baka i ugnen cirka 10 minuter.

5 Comments:

Blogger Emma said...

Vi äter också rester just nu...känns onödigt att inte äta upp. Det har kanske en lite dålig klang men jag vet inte riktigt vad man ska säga annars.....kollade upp det lite snabbt i synonymordboken och där fanns ord som avfall, biprodukt, så rester är nog inte så dumnt ändå.

Pirogerna såg goda ut, älskar vitkål. Soppan med, den kommer jag definitivt testa!

10:59 AM  
Blogger Karin said...

Bonusmat

10:51 AM  
Blogger KarinW said...

Buffe' tycker jag är ett fint ord när man har mycket rester!

11:48 AM  
Blogger Viktoria said...

Emma - klart man ska äta upp det man har även om ordet skaver lite! Synonymerna avfall eller biprodukt låter ju inte så gott, nä...

Men Karin och Karin W: bonusmat eller buffé klingar välsmakande. Bra ord.

9:53 AM  
Blogger lumumma said...

Gott nytt år och tack för alla inspirerande recept! :)

10:18 AM  

Post a Comment

<< Home