Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 22, 2007

Tinas fiskgratäng

För en gångs skull ska vi inte resa runt speciellt mycket i jul. Mina föräldrar kommer hit på julafton och alla får välja en julbordsfavorit, alla utom min pappa vill säga. Prinskorv kan man möjligen äta stressiga vardagar, men det behövs inte på julbordet. (Jag är grym, jag vet.) I stället blir det min mormors Jansson, mammas köttbullar och skinka, grönkåls- och valnötspaj, svärmors vitlöksströmming, grekisk vitkåls- och fetaostsallad, Lisas nöt- och fröbakade auberginer, färskpotatis (fryst). Kanske nåt mer. Pappa hittar nog nåt att tugga på, fast lite dåligt samvete har jag för jag trollade bort hans önskemål som inte var spännande nog. Efteråt äter vi stjärnanisrostade pekannötter och prinsessrosor. (Då blir nog pappa nöjd ändå.)

Dagens lunch blev en smart fiskgratäng från "Tinas kök - nya recept och tips från SVTs program mat". I stället för torsk valde jag pangasius. Jag tycker att det är en god fisk som dessutom har en fast och fin konsistens.

Snabb fiskgratäng med burkhummersoppa (Tina Nordström), 4 port

800 g torskfiléer (eller pangasius t ex)
1 paket bacon, finstrimlad
2 gula lökar, skuren i tunna klyftor
1 squash, skivad
1 fänkålsstånd, skivat
3 vitlöksklyftor, skivade
0,5-1 citron, pressad
salt och nymald peppar

hummersås:
0,5 dl dill
2,5 dl färdig hummersoppa
ev vatten eller mjölk

Sätt ugnen på 200 grader. Fräs bacon och lök. Tillsätt squash, fänkål och vitlök och låt fräsa en stund till. Salta och peppra lätt. Fördela grönsaksröran i en ugnssäker form. Lägg fisken ovanpå. Pressa över citron, salta och peppra lite till. Klipp dillen och blanda med hummersoppan. Om soppan är för tjock eller koncentrerad kan den spädas med vatten eller mjölk. Smaka av. Häll såsen över fisken. Gratinera i 20-25 minuter. Servera med pressad potatis (och gröna ärter).

Tänka-tänka-tänka. Nu måste jag fundera vidare på om jag glömt nåt, nån julklapp eller så. Eller man kanske borde tvätta nåt för hand.

God jul allihop!

5 Comments:

Blogger Bendel said...

God och vilsam jul önskar jag dig!

11:58 AM  
Blogger Maria said...

Hälsa din pappa att jag lider med honom, prinskorv måste man ju ha på julbordet!!!!

God jul! :-)

5:52 AM  
Blogger Karin said...

Jag är verkligen inte den som väljer korv i något sammanhang men häromveckan fick jag några prinskorvar på älgkött ( vet inte hur stor andel) som mina föräldrar hade köpt på Trolle Ljungby. Jättegoda!
Ha en bra jul allesammans!

12:04 PM  
Blogger Emma said...

Ser väldigt gott ut. Jag testade Pangasius på en restaurang en gång och blev väldigt besviken, sedan dess har jag inte vågat mig på det igen, brukar välja sej, hoki eller kolja istället.

2:59 PM  
Blogger Tina said...

God Jul Viktoria!

2:35 AM  

Post a Comment

<< Home