Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, January 01, 2008

God fortsättning, vänner

Vi gick en trappa upp och hade en mycket trevlig nyårsafton. Festen hade knytiskaraktär, vilket är en lysande idé när man man är många som vill hjälpas åt. Som fördrinkstilltugg åt vi bland annat olivkex och ostgratinerade chilistänkta ostron. Förrätten stod jag för (och jag berättar mer om den strax). Värdparet hade gjort huvudrätten, kalvrullader, hasselbackspotatis och aubergine- och tomatgratäng. Grannfamiljen under oss stod för efterrätten, mangoparfait med skogsbärsrippel och karamellsås. Allt var mycket gott. Jag blev yr, mestadels av vinet antar jag.

Min räkcocktail tog evigheter att förbereda, inte för att den egentligen var så svår utan mest för att jag krånglade till saker och ting. Naturell morotsjuice (Brämhults) fanns inte i min ICA-affär så jag gjorde själv med min råsaftscentrifug (som jag tyvärr inte använder så ofta annars). Räkorna tog sin stund att skala eftersom jag samtidigt skulle se efter dottern. Och sen skulle jag göra ett par olika varianter pga allergier och aversioner. I stället för mango tog jag ananas och papaya (tack för tipset, Alice!) Ursprungsreceptet kommer från Markus Aujalays "Mat hemma och mat på krogen".

Räkcocktail med morotsjuice, ananas och chili, minst 15 förrättsportioner

1,5 kg stora oskalade räkor (jag använde frysta)
1 ananas
2 papayor
1 gurka
6 salladslökar
1 kruka koriander
2-3 röda spanska pepparfrukter
1 dl olivolja

morotsdressing:
6 dl morotsjuice
en bit ingefära
3 citrongräs
1 dl rapsolja
1-2 vitlöksklyftor
ca 5 limefrukter
salt, nymald peppar

ev koriander till garnering

Mixa morotsjuicen med ingefära, citrongräs och rapsolja. Sila juicen och smaka av med vitlök, lime, salt och peppar. Ställ juicen kallt. Mixa juicen igen före servering (eller rör om ordentligt).

Skala räkorna, tärna ananas, papaya och gurka ganska smått. Strimla salladslökarna och grovhacka koriandern. Finhacka chilin (ta bort kärnor och hinnor). Blanda alla ingredienserna till salladen och rör ner olivoljan. Fördela salladen i glas och häll morotsdressingen över.

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Detsamma :)
Fick marmeladen sin slutgiltiga lösning?!

7:16 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessika, grannen sa att det (helt säkert) är körsbärskorneller. Han är oerhört tacksam att efter 20 år ha fått namn på bäret! Tack!

9:39 AM  
Blogger Jessica said...

Coolt! Mina botanikkunskaper går framåt :). ALltid roligt att få något att bita i även om man inte är ombedd att bita i det :).
Allt gott inför det nya året!

11:40 AM  

Post a Comment

<< Home