Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, November 02, 2007

Hallå alla bönkunniga!

Från teveprogrammet Saras kök kommer ett recept på vegetarisk böngryta som jag provat. Receptet är nyttigt, billigt och kräver minimal arbetsinsats (sånt jag fastnar för). Men - vet någon varför mina bönor förblev hårda, även efter fyra timmar i ugnen? I originalreceptet ska man ha 3 dl blötlagda bönor av samma storlek, t ex black eye, svarta bönor, kikärter eller kidneybönor. Och så blandar man tomater, kryddor mm och ställer hela grytan i ugnen i en timma. De vita bönor jag använde behövde två timmars koktid enligt förpackningen (Kung Markattas ekologiska vita bönor) så jag tänkte att jag provmakar mej fram. Efter en timma var bönorna stenhårda, efter två, tre och fyra timmar var de fortfarande ganska hårda... Vad tror ni - var det konstiga bönor eller blev de hårda av att kokas för länge? Det var inget tillsatt salt i kokvätskan (mer än salt från buljongtärningen) i fall det nu kan spela roll. Och bönornas bästföredatum har inte passerats.

Trots bönornas fasta konsistens blev det gott. Tomatsåsen smakade bra; den var lagom kryddad, lagom syrlig, god. Ingen fick ont i magen. Jag gillar receptidén och kommer att prova igen, fast med andra bönor. Så hjälp mej nu, gör mej klokare om du kan.

5 Comments:

Blogger camilla said...

Kanske fick bönorna ligga i blöt för kort tid? Jag låter mina ligga över natten, och det brukar funkar.
Salt förlänger ju koktiden på bönor, så kanske var det där lilla i buljongen trots allt för mycket?
Detta var bara några snabba funderingar. Någon bönexpert är jag knappast!
Hälsa förresten din man! Jag hade honom i litteraturhistoria i Malmö i våras, och han var verkligen duktig på att förmedla sina kunskaper. Och de är ju inte få precis...

11:36 AM  
Blogger Viktoria said...

Hej Camilla! Jag ska meddela Niklas; han blir säkerligen mycket glad över både hälsningen och komplimangen. Välkommen till min blogg, förresten!

Bönorna då. De låt i blöt över natten, cirka 12 timmar. Det borde ju räcka. Men den jäkla buljongen kanske ställde till det, även om mer än fyra timmars koktid låter märkligt.

5:28 AM  
Blogger Karin said...

Jag tror inte den lilla saltmängden påverkade så mycket. Jag kokar alltid mina bönor i buljong.
Funderar på ålder och skördetid på bönorna men det är en chansning

9:49 AM  
Blogger Viktoria said...

Karin, jag var också inne på bönornas ålder. Frågan är då om de blivit mjuka efter typ fem timmars kokning... Tyvärr får vi aldrig veta.

11:46 AM  
Blogger Brazilian Linda said...

Ja jag är ju nästan en bönexpert eftersom vi äter det så ofta. :) Har du ingen tryckkokare? Om inte så borde du skaffa en. *s* Jag blötlägger aldrig mina bönor varesig svarta eller andra sorter utan kör det 20 min i tryckokaren och de komemr ut perfekta! Saltet har ingen påverkan. Tycker deu verkat gjort vad som stod på paketet, är du säker på att bönorna inte var gamla eller så?? kokar man för länge blir de mosiga inte hårda.

9:02 AM  

Post a Comment

<< Home