Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 21, 2007

Den svenska nöten


Häromdagen när jag skulle göra müsli var valnötterna, mandlarna och pekannötterna slut. Jag rostade några bortglömda hasselnötter som låg och skräpade i kylen och förvånades. Hasselnötter är ju minst lika gott som de mer exotiska alternativen. Så när jag hittade ett salladsrecept av Rune Kalf Hansen med hasselnötter (Laga Lätt nr 10 -07) provade jag det. "Den godaste sallad jag ätit", sa maken. Kanske överdrev han, men god blev den i alla fall. Jag dubblerade mängden nötter, tog vitkål i stället för savoykål (för det var det jag hade hemma), hoppade över persiljan och pyntade med färsk timjan.

Vitkålssallad med svamp och hasselnötter, 4 port

150 g champinjoner, skivade
lite olivolja att steka svampen i
1 dl hasselnötter
150 g vitkål, finstrimlad (eller savojkål)
1 rödlök, finhackad
ev färsk timjan till garnering

dressing:
2 msk olivolja
1 msk pressad citron
1 tsk honung
1 krm salt + 1 krm peppar

Stek svampen snabbt i olja och blanda med nötter, kål och lök. Vispa ihop dressingen och rör ihop alltsammans.

I fredags var sonen på utflykt med dagis och de kom tillbaka med spretiga klasar av hasselnötter. Idag tog jag med sonen åt det håll jag visste att de gått så fick han visa mej träden (översta bilden). Cirka 200 meter från mitt hus växer det vilda jättefina små hasselnötter som maken och jag sedan knäckte till kaffet. Och en annan dagismamma som jag träffade på där berättade om ett valnötsträd som inte heller ligger långt härifrån. Sånt gör mej glad.

1 Comments:

Blogger annamaria said...

Jag är verkligen behov av lite goda salladsrecept. Fantasin tryter...och stort behov av salladsintag. Dottern är nu 4 månader och hullet behöver fixas....tack ska prova detta! Synd att man inte har ett träd i närheten med nötter bara...

7:29 AM  

Post a Comment

<< Home