Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, October 29, 2007

Pinjekakor med rosenvatten

Mat får gärna ta lång tid att laga (om man har tid). Efterrätter och sötsaker ska gå snabbt. Sån är jag. Behöver jag säga att sötsaker snabbt slinker ner i min mage också? Min favoritefterrätt är mycket enkel - grekisk yoghurt med honung och valnötter. I Lisa Förare Winbladhs nya bok "Ditt nya skafferi" hittade jag en fin variant, yoghurt med kryddmarinerade aprikoser som toppas med pistasch och mynta. Jag har också provat Lisas mycket lättlagade pinjekakor med rosenvatten. De blir så där sega inuti och lite knapriga utanpå och tar max 20 minuter att göra. Om man inte får tag på rosenvatten tror jag att en god likör eller citronsaft och -skal kan funka som ersättare.

Pinjekakor med rosenvatten, 15 st

175 g mandelmassa
0,75 dl socker
0,5 msk rosenvatten
1 äggvita
0,5 dl vetemjöl
0,5 dl pinjenötter

Sätt ugnen på 200 grader. Grovriv mandelmassan. Rör ihop mandelmassa, socker, rosenvatten, äggvita och vetemjöl. Klicka ut smeten på bakpappersklädd plåt. Klappa fast pinjenötterna. Grädda 10-12 minuter. Låt kakorna svalna på galler.

Seså, köp nu Lisas bok om du inte gjort det!

3 Comments:

Blogger lumumma said...

Jag har ganska nyligen upptäckt det stora i pinjenötter. Det är ju så gott, och trevlig konsistens! Kakorna verkar såklart väldigt goda...

2:33 AM  
Blogger natz said...

mums! jag har tidigare gjort sådana kakor, hittade ett bra recept på Arlas hemsida, fast då utan rosenvatten. Kan tänka mig att det blir en spännande smak på det hela!

3:09 PM  
Blogger Mar said...

delicius!!!, ñañañammmmm!!!

5:26 PM  

Post a Comment

<< Home