Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, October 19, 2007

Min risottokaka

Jenny gjorde en paj med råris och ost som pajskal. Strax efter att jag såg den bläddrade jag i Cranks gröna kokbok (jag bläddrar ju jämt i kokböcker) och hittade en risottopaj med spenat. Så skapades idén till min egen variant. Den blev bra och ganska tjusig, om jag får säga det själv. Fast jag kan inte låta bli att tänka att man inte behöver krångla till en risotto; den är så god i sej själv... Fast den här är lite extra bjudvänlig (med en bit kött och en fin sallad, recept på en väldigt god sallad kommer senare).

Risottokaka med mangold och zucchini

1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1-2 msk olivolja
250 g risottoris (t ex carnaroli)
0,5 liter varm hönsbuljong
140 g färsk röd mangold (eller babyspenat)
100 g parmesan, grovriven
nymald peppar, ev lite salt
3 ägg, uppvispade
1 liten zucchini
olivolja till formen

Sätt ugnen på 200 grader. Fräs lök, vitlök och ris i olja. Häll på buljongen lite i taget, rör ofta. Cirka 10 minuters koktid är lagom för riset ska ju tillagas i ugnen också.

Dela mangoldbladen om de är stora. Låt mangolden smälta ner i riset. Tag grytan från plattan och rör ner osten. Smaka av med peppar och kanske en gnutta salt.

Skär zucchinin i långa remsor medan risotton svalnar en aning. Använd osthyvel eller skiva tunt med kniv. Olivoljepensla en form med avtagbar kant (min är 24 cm i diameter) och fodra formen med zucchiniskivorna. Rör i äggen i risottosmeten och lägg i risotton i formen. (Eftersom fyllningen kan läcka ut i ugnen är det smart att placera en bit aluminiumfolie i botten av ugnen först.) Grädda kakan cirka 20 minuter. Skär försiktigt med en kniv längs kanten innan du tar bort formens löstagbara del.

5 Comments:

Blogger Tina said...

oj, en risottokaka! det måste provas. trevlig helg!

1:59 AM  
Blogger Anne said...

Mm, det ser jättespännande ut :) Men ska riset alltså bara vara halvklart innan man sätter in det i ugnen? Mitt risottoris brukar vara rejält hårt efter 10 minuter, men det är som det ska alltså? :)

4:38 AM  
Blogger Viktoria said...

Anne, riset blev mjukt eftersom det ska vara 20 minuter i ugnen också. Kan tänka mej att 20 minuter i ugnen är för kort tid om risotton hinner svalna helt innan den bakas.

Trevlig helg, Tina och Anne!

10:20 AM  
Blogger Brazilian Linda said...

Nämen tänk o jag som just funderade på att göra ris i ugnen o har en amssa risotto ris som bara ligger i skåpt! Perferkt! Tack!

6:47 AM  
Blogger Emma said...

låter spännande! :) kommer definitivt att testa.

3:19 PM  

Post a Comment

<< Home