Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 04, 2007

Savoyfräs

Medan det fortfarande är högsäsong för savoykål måste jag posta ett enkelt och gott recept där kålen får sällskap av kyckling. Jag har inget foto, all middagsmat är nästan omöjlig att fotografera hyfsat snyggt sen det blev vintertid. Och inte nog med att jag knappt kommer att ha några foton här det närmsta halvåret - när jag börjar jobba (i morgon, jo) kommer jag inte att hinna laga så mycket mat heller. Postningarna på Kardemumma blir mer sporadiska. (Kanske maken kan ta över?)

Savoyfräs med kyckling, 3 port

2 kycklingfiléer, grovstrimlade
rapsolja eller flytande margarin
en tredjedels eller ett halvt savoykålshuvud, finstrimlat
2 stora vitlöksklyftor, finhackade
2 cm ingefära, finhackad
2 msk sherryvinäger
bladen från en halv kruka koriander
salt, nymald peppar
0,5 dl skållad, rostad och hackad mandel
ev lite ljus soja vid servering

Värm oljan eller margarinet i en stor gryta. Bryn kycklingen hastigt, tillsätt kål, vitlök och ingefära. Häll på vinägern och låt den dunsta lite grand innan du sätter lock på grytan. Koka cirka 5 minuter. Rör ner koriander, smaka av med salt och peppar. Strö över mandel. Servera med ris.

1 Comments:

Blogger annamaria said...

Ha det så bra på jobbet! maken välkomnas till bloggträsket....

6:30 AM  

Post a Comment

<< Home