Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, July 04, 2007

Jennys lasagne

Dagens lunch blev nyplockad kokt majskolv med smör på och skinkmacka till. Det enkla är ibland det godaste. Ikväll äter vi upp det sista av en lasagne som jag lagat ett par gånger senaste månaden. Lasagne är alltid lite meckigt, men den här går hyfsat snabbt att blanda ihop. Den blir mycket bra, sonen älskar den och dessutom är den rätt nyttig - det här är ett "bra-att-ha-recept" helt enkelt.

Jennys lasagne, ca 6 port

200 g lasagneplattor (12 st)
1 förpackning fryst quornfärs alternativt 500 g nötfärs
lite rapsolja eller smör om du använder nötfärs
800 g krossade tomater med basilika
500 g keso
2 finrivna morötter
300 g fryst bladspenat, tinad och avrunnen
3 vitlöksklyftor, pressade
salt, nymald peppar
200 g fetaost
1 dl lagrad riven ost (t ex Allerum präst 17%)

Sätt ugnen på 200 grader. Stek nötfärsen i oljan/smöret om du använder köttfärs. Blanda färs med krossade tomater, peppar och vitlök. (Salt behövs inte om du köper t ex Icas kryddade tomatkross, men smaka av själv för säkerhets skull.) Rör ihop keso, morötter, spenat och lite salt och peppar i en annan bunke. Varva fyllningarna med lasagneplattorna i en form. Strö över fetaost och riven ost. Gratinera i ugn i ungefär 45 minuter.

Den vackra duken är mitt senaste fynd från Noa Noa. Om ni inte märkt det kan jag berätta att jag brukar titta runt i min och barnens garderober inför matfotograferingar. Undrar om det är nån mer än jag som gör så, inga proffsfotografer kanske...

1 Comments:

Blogger Ester said...

Får väl tillägga att jag har tagit receptet från en artikel i "Vi Föräldrar" där den heter "Olas quorn-lasagne". Men den är bra!

2:37 AM  

Post a Comment

<< Home