Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, April 20, 2007

Som raggmunk med fläsk

Gårdagens majsplättar med rostad parmaskinka och blomkålsfetasallad blev grymt gott. "Som raggmunk med fläsk", sa maken glatt. Sonen snöade in på den frasiga parmaskinkan och hann nästan äta sej mätt på den innan han smakade plättarna. Plättreceptet (helt okryddad variant) kommer från "Alltid hungrig - Renée Voltaires mat".

Majsplättar, 4 port

1 burk majs, ca 250 g
3 ägg
3 dl naturell yoghurt
0,5 tsk salt
1 tsk chipotlepaste (Santa Maria)
1 krm svartpeppar
3 dl siktat dinkelmjöl
2 tsk bakpulver
1 morot
lite smör och olja till stekning


Låt majskornen rinna av, mixa dem med stavmixer eller i matberedare. Vispa ihop majs, ägg, yoghurt, salt, chilipasta och peppar. Blanda mjöl och bakpulver i en annan bunke. Riv moroten fint. Rör ihop alltsammans.


Hetta upp fettet i en stekpanna. Klicka ut cirka 2 matskedar smet för varje plätt. Stek på medelvärme. Vänd plätten när den stelnat på ovansidan.

Parmasegel: Lägg tunna skivor parmaskinka på bakplåtspapper, baka i ugnen i 175 grader i 5-10 minuter eller tills de är lagom frasiga.
Blomkålsfetasallad: Koka små fina blomkålsbuketter lätt. Blanda dem med smulad fetaost medan de fortfarande är varma. Strö över färsk basilika.

5 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Det här passar min smak, det ska jag pröva!

5:10 AM  
Blogger Linda said...

Gud vad gott! Synd att inte smält ost och majs går hem hos den andre här hemma... kan man byta majsen mot nåt annat? Annars får jag laga det när jag är ensam.

9:16 AM  
Blogger Viktoria said...

Linda, jag har inte testat med nåt annat än majs men egentligen borde det väl funka med vilka kokta, mosade eller puréade grönsaker som helst, blomkål eller ärter till exempel.

6:40 AM  
Blogger Linda said...

Jag testade en variant med kombon blomkål, feta och basilika (det blev äver quinoa, kapris och körsbärstomater). Det blev supergott! Tack för tipset!

7:00 AM  
Blogger Malin said...

Skall helt klart testa detta til helgen! Dags att göra ngt kul m blokkålen i kylen!

12:47 PM  

Post a Comment

<< Home