Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, March 31, 2007

Man ska köpa lår

Tänk, inte förrän nu har jag fattat att man ska köpa kycklinglår i stället för kycklingfilé - saftigare, billigare, godare! Ikväll gjorde jag en variant med citron och salvia. (Och om jag inte hade ammat en känslig mage hade jag lagt till vitlök och en gnutta chili.)

Citron- och salviakyckling, ca 4 port

1 kg kycklinglår (med ben)
ca 15 salviablad + några till garnering
2 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
1 citron, både skal och juice
salt, peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Peta in salviablad, 2-3 stycken, under skinnet på varje kycklinglår. Lägg låren på ett ugnssäkert fat. Blanda olivolja, balsamvinäger, skal och juice från citronen och häll blandningen över kycklingen. Salta och peppra. Ugnsstek cirka 35 minuter eller tills kycklingbitarna är klara.

Naturligtvis har vi picknickat i solen idag. Innan vi gick ut samlade vi ihop lite olika saker från kyl och frys; det hela blev hastigt improviserat. Vi satt sen i Botaniska trädgården och åt mackor med fetaostköttbullar, kaviar och banan. Det var osannolikt gott, nästan de godaste smörgåsar jag ätit... Att äta utomhus är fest.

5 Comments:

Blogger Linda said...

Visst är lår överlägsna! Det låter jättegott det här.

7:32 AM  
Blogger CECILIA said...

Kycklinglår är skitäckliga och feta och fulla av senor, det är därför man inte köper dem. Hälften försvinner bara av att ta bort allt äckligt. Brösten rockar.

7:01 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för kommentarerna Linda och Cecilia! Och Cecilia: Jag håller inte med dej i sak men i stil!

3:29 AM  
Blogger Jessica said...

håller med i stil??
Jag har överdoserat på punschknappar, jag erkänner, men jag kopplar inte...
Jag benar ur kycklinglår när jag orkar och det inte finns kycklinglårfiléer. Filéerna är strålande.

2:02 PM  
Blogger Jotti said...

Jag tycker att lår och bröst är bäst mycket för att det är billigt och lätt att hitta bra recept men jag undrar hur jag ska göra med med kryddorna om man tar bort skinet som jag gör när jag lagar mat?

4:04 AM  

Post a Comment

<< Home