Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, April 05, 2007

Ett litet franskt kryddbröd

Lammet står i ugnen, ja. Maken har kryddat och jag vet inte hur, men gott blir det säkert. För att stilla hungern en aning äter vi nybakat bröd, fantastiskt gott bröd, med fina ostar. Det franska kryddbrödet är ett bevis på att brunt bröd inte automatiskt är lika med nyttigt bröd (jag vet inte hur många gånger jag hört patienter säga att de äter grovt bröd och så menar de kavring). Kolla själv receptet (Elle Mat & Vin 1/07) som kommer från Grand Hôtel Mölle. Hoppas jag inte förstörde er matlust genom denna präktiga anmärkning; jag kunde liksom bara inte låta bli eftersom brödet ser så mörkt och fiberrikt ut...

Franskt kryddbröd, ett litet

Dag 1:
1 dl honung
0,5 dl råsocker (fast jag tog mörkt muscovado)
1,5 dl mjölk
1 påse (16 g) brödkryddor (fänkål och anis)

Dag 2:
2,75 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
5 torkade aprikoser, strimlade
1 msk smör
flagad mandel till formen

Koka upp ingredienserna till dag 1 och förvara ett dygn i kylen.

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda vetemjöl, bikarbonat och aprikoser med vätskan som stått kallt över natten. Smörj en avlång form med smöret och bröa med mandelflagorna. Fyll formen med degen och låt den gräddas i 80 minuter. Stjälp upp brödet och ät det medan det fortfarande är lite varmt eller ljummet.

6 Comments:

Blogger Jessica said...

Du och dina nötter ;), men jag kan utesluta dom om jag vill göra receptet eftersom de bara ska ligga ovanpå.

1:59 PM  
Blogger Viktoria said...

Ja, jag och mina nötter... Naturligtvis kan du ta nåt annat - selleri kanske?

7:20 AM  
Blogger Jessica said...

Allt ska ju gå bra med selleri så visst -- eller så låter jag de bara, du vet, vara, mandelspånen alltså *skrattar*
Jag har faktiskt letat efter ett recept på kryddbröd som inte var så komplicerat.

12:50 PM  
Blogger Linda said...

Men helt onyttigt är det väl inte heller? Med nötter och frön och torkade aprikoser? Verkar himla gott i alla fall, liksom lammet! Hoppas ni har en härlig påsk!

4:56 AM  
Blogger angela said...

Det där såg gott ut! Själv gjorde jag en nöt och filmjölkslimpa ur tidningen matmagasinet häromdan, och den blev mycket lyckad!

Se bild och recept här:
http://lifeofangelina.blogspot.com/2007/04/nt-filmjlkslimpa.html

Aprikoser i brödet låter gott. Jag lite inne på att testa hackade fikon i mitt nästa bröd eftersom jag är så förtjust i Saltå kvarns fruktbröd som har fikonbitar i sig.

Har du förresten nåt recept på ett bröd likt dessa men som bakas på jäst (eller surdeg) och inte bakpulver eller bikarbonat? Dela gärna av dig av det till mig i så fall, speciellt om du provat laga det och vet att det blir bra!

7:07 AM  
Blogger Viktoria said...

Linda, jo brödet är faktiskt rätt onyttigt (mycket socker, bara vitt mjöl), fast visst gör mandelspånen och aprikoserna det hela en aning bättre. Gott är det i alla fall om man gillar sött bröd!

Angela, ditt bröd ser supergott ut! Tyvärr är jag ingen brödexpert alls och har inget brödrecept att tipsa dej om. Men nån annan läsare kanske?

11:39 AM  

Post a Comment

<< Home