Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, April 19, 2007

En längtans nässelomelett

All den där vardagsmaten som det finns så mycket av, är ni intresserade av den? Jag lagar mat varje dag, men så tänker jag att ingen är väl intresserad av min köttfärssås eller omelett. Idag tänkte jag i alla fall skriva om gårdagens omelett. (Hade jag varit ute i nässelmarker hade det förstås blivit nässlor i stället för spenat. I en omelett kan allt bytas ut.)

Spenatomelett, 3 port (med stor sallad till)

5 ägg
0,5 tsk salt
nymald svartpeppar
0,5 tsk chipotlepaste
70 g färsk babyspenat
3 kokta potatisar
olivolja till stekning
några rostade nötter att strö över (jag använde pistasch-)

Vispa äggen med salt, peppar och chilipasta. Hacka spenaten och tärna potatisen, blanda sedan ner detta i äggen. Värm oljan på medelvarm platta i en stor stekpanna och häll i omelettsmeten. Sänk värmen något. Rör med en gaffel eller liknande så att allt blir tillagat - och då är omeletten också klar.

I morse sa sonen: " Vet du, jag tycker väldigt mycket om svamp. Vi kan äta svamp idag. Vi kan gå på svamppicknick." Ikväll blir det majsplättar med parmasegel, men i morgon får jag hitta på nåt med svamp, tror jag. Och lägga ut picknickfilten framför Bollibompateven.

Ah, jävla datorhelvete! Varför blir det inte nytt stycke? Jag gör om och gör om och så blir det ändå inte så som jag vill. Fult blir det.

4 Comments:

Blogger Pnilla said...

Klart att det är intressant med vardagsmatrapporter. Oftast är det ju vardagsmaten man själv behöver inspiration till.

Inomhuspicknick kan förresten verkligen pigga upp nästan vilken mat som helst. :-)

1:58 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag tycker själv att vardagsmat är mest spännande. Jo, faktiskt. Alla matbloggar ger ju en fantastiskt inblick i just det vardagliga.

Inomhuspicknick - ja, det får nog bli det i morgon också. Som det regnar. Hos oss innebär det mest att nallarna får låtsaskakor...

11:39 AM  
Blogger Linda said...

Håller med pnilla! Det är ju vardagsmaten som är svårast. Där behövs inspiration och påminnelser!

12:20 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vardagsmat är absolut intressant. Ibland handlar det kanske bara om att bli påmind om något man glömt att laga på länge eller helt glömt. Så även det vardagliga är inspirerande - det är onekligen det som är verkligheten de flesta dagarna.

12:26 PM  

Post a Comment

<< Home