Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, March 12, 2006

Dinkelscones

Ibland skickar vänner sina nya favoritrecept till mej för att de vet att jag uppskattar det. Idag vill jag dela med mej av Jennys dinkelscones med kanel och lingon; de är värda några extra minuter en helgfrukost.

Dinkelscones, 4 kakor

8 dl dinkelmjöl (jag använde fullkorns-)
0,5 tsk salt
4 tsk bakpulver
1 msk kanel
100 g margarin
3 dl filmjölk
1 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser. Finfördela margarinet i mjölbunken och rör sedan i fil och lingon. Forma 4 kakor och grädda i mitten av ugnen 12-14 minuter.

Och idag fungerar datorn som om den aldrig gjort annat. Sprattet igår fick mej att se tusenlappar fladdra bort över den skånska slätten, men nu kan jag ju gå och köpa en fin klänning i stället.

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Hör av dig till mig om du stöter på fler problem och tror att tangentbordet är den skyldige. Jag har ett tangentbord över.

6:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Jessica, men allt verkar ok nu. (Förmodligen låg det lite böcker och skräp och tryckte på funktionsknapparna längst upp.) Din omtanke värmer.

7:23 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Bra med ett dinkel recept. Nu kanske jag kan få tömma den påsen som står i skåpet sen länge.
Är på väg till Skåne, är du något på österlen? Jag bjuder på fika i så fall.

4:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Kinna, trots att vi bor så nära Österlen är vi sällan där eftersom vi inte har bil. Det är ju fy och skam egentligen.

Om du kommer förbi Lund får du gärna titta in (när vi är friska).

5:48 AM  

Post a Comment

<< Home