Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, February 26, 2006

Grillstund


Jag hade min sista föräldralediga fredag med sonen i förrgår. Han har blivit ett och ett halvt och börjar dagis nästa vecka. Förmodligen är det hans föräldrar som har mest separationsångest. (Det skulle jag kunna skriva mer om, men besinnar mej.)

Vi har just grillat lammstek i skivor på balkongen och ätit det med bulgur - snabbmat när den är som bäst! Kortet blev dåligt för maken var hungrig och irriterade sej på mej som ville fotografera precis när maten var klar. Och bönorna glömde vi, men det blev gott ändå.

Bulgursallad med rostad paprika, 4 port

2 dl bulgur
rivet skal från en citron (helst ekologisk)
3 msk pressad citron (cirka en citron)
0,5 tsk salt
1 tsk flytande honung
1 pressad vitlöksklyfta
nymald svartpeppar
2 msk olivolja
1 burk rostad paprika (från Zeta, 160 g avrunnen vikt)
1 rödlök
1-2 dl bladpersilja
1-2 msk kapris

Gör en citrondressing genom att blanda citronskal- och saft, salt, honung, vitlök, svartpeppar och olivolja. Koka bulgur enligt anvisning på förpackningen, fast utan salt. Låt svalna lite och häll över citrondressingen. Hacka rödlök och persilja fint. Strimla de rostade paprikorna. Blanda alltsammans. Toppa med kapris.

3 Comments:

Blogger Alice said...

Ve dessa oförstående och hungriga män, förstår de inte att vi lagar mat för att blogga först och äta sen ;)

9:20 AM  
Blogger Viktoria said...

Just det! Och helst vill man äta innan det blir mörkt för att bilderna ska bli bättre...

11:33 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Känner igen det här med fotograferingen. Sambon klagar också på att allt ska dokumenteras. =)

4:39 AM  

Post a Comment

<< Home