Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, February 04, 2006

Tapenadefisk

Så var det snart dags för en tripp till Göteborg igen, den här gången bara över dagen. Jag ska vara handledare för blivande dietister i vår och universitetet ordnar handledardag och seminarium om glykemiskt index i morgon. Just nu ser jag mest fram emot att åka tåg och läsa en bok...

På jobbet bläddrade jag genom Land och hittade ett recept av Caroline Hofberg. Jag har gjort några pytteförändringar, annars är det plankat - och gott!

Tapenadefisk med brysselkålsallad, 4 port

400 g fiskblock (jag letade efter hoki i affären men hittade den inte så det blev torsk)
tapenade (se recept nedan)
200 g cocktailtomater

Låt fiskblocket tina något. Sätt ugnen på 200 grader. Skär fisken i 2 cm tjocka skivor. Lägg dem i en ugnssäker form och bred över tapenade. Lägg cocktailtomater runt fisken och gratinera i mitten av ugnen cirka 20 minuter. Servera med brysselkål och kokt potatis.

Brysselkålsallad:
1 paket bacon, 140 g
ca 400 g färsk brysselkål

Strimla baconet och stek det knaprigt. Dela brysselkålen i halvor och stek i baconfettet tills de blir lagom mjuka. Blanda.

Tapenade:
1 dl svarta urkärnade oliver av en god sort
2 vitlöksklyftor
0,5 tsk torkad timjan
1 sardellfilé
1 msk kapris
2 tsk pressad citron
3 msk olivolja
nymald svartpeppar

Mixa alla ingredienser utom olivolja och vitlök till en grov massa. Blanda sedan i olivolja och vitlök och smaka av med svartpeppar

0 Comments:

Post a Comment

<< Home