Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, February 04, 2006

Choklad


När min trubbiga tunga igår för första gången mötte Valrhonas ekologiska mjölkchoklad och tyckte att det smakade Marabou mjölkchoklad blev jag mycket besviken. Inte för att jag tycker illa om Marabous choklad, men för att jag inte kände skillnad. Jag sparade en bit och gjorde ett jämförande smaktest idag och då blev skillnaden i smak och konsistens uppenbar. Marabous mjölkchoklad är vaniljsötare och smälter inte som Valrhonas, och dessutom får man en envis fetthinna i munnen som eftersmak. Valrhona är krämigare, syrligare och har en liten tobakston som vida slår Marabou. Mmm - Valrhona!

I Göteborg köpte jag en ruskigt dyr chokladprovarlåda från Michel Cluizel som jag hade tänkt ge bort, men sedan föll det sej så att jag behöll den själv. Jag har smakat mej genom rostade kakaobönor, kakaosmör, kakaomassa, vit choklad, mjölkchoklad och mörk choklad med olika kakaohalt och läst på om jäsning, torkning och rostning av bönorna. Alla chokladsorterna är goda (i min mun), utom möjligtvis den vita som i sammanhanget bara smakar sött. Jag har hört att choklad med en kakaohalt runt 70% ska vara bäst och tror att jag instämmer. (Det är nog dags att jag snart bjuder mej själv på en riktig chokladprovning.)

I mitt arbete träffar jag dagligen människor med övervikt och ofta stöter jag på personer som äter mörk choklad för att "det är nyttigt". I media framställs mörk choklad som något som gör oss både lyckligare och friskare. Livsmedelsverkets nya analyser är dock inte lika upplyftande. Alla chokladsorter i testet innehåller drygt 500 kalorier per 100 gram och fettinnhållet i mörk choklad är en tredjedel eller mer och sockerinnehållet 22-46%. (Tyvärr är varken chokladsort eller exakt kakaohalt angiven.) Sammanfattningsvis är all slags choklad fett- och sockerbomber. Dock kan värden för vissa antioxidanter bekräftas.

Jeffrey Steingarten frågar sej i It must've been something I ate vad det är som gör att vi (oftast kvinnor) längtar efter choklad och känner oss lyckligare när vi äter det. Är det teobromin, koffein, fenyletylamin eller ett anandaminliknande ämne? Han konstaterar att alla ämnena finns i för liten mängd i choklad för att det ska ge någon effekt som höjer humöret. Hans förklaring är i stället att när vi äter gott stimuleras hjärnans produktion av endorfin (som liknar morfin). Och att vi känner oss gladare av just choklad är kulturellt betingat. That's it. Så låt oss äta choklad för att det är gott och utan ursäkter om eventuella nyttiga komponenter.

8 Comments:

Blogger Ilva said...

Men det finns faktiskt studier som visar pa att mork choklad skyddar mot karies (fast jag vet ju inte hur mycket man maste ata) och en ratt ny studie som visar pa att det ar battre att ata mork choklad an hostmedicin nar man har hosta... I vilket fall sa ar placeboeffekter icke att forakta!

10:49 AM  
Blogger Viktoria said...

Hm Ilva, äter du mörk choklad för att slippa hosta eller hål i tänderna??? Jag tror att mörk choklad eventuellt är bra mot vissa tillstånd, men vill slå ett slag för njutning som största anledning till chokladätande!

12:01 PM  
Blogger skrivo said...

Du har fått en uppmaning på min blogg. Egenheter i köket. Erkänn!

2:24 PM  
Blogger Ilva said...

Men det ar val klart att jag ater det forst och framst for att det ar GOTT! Och lite varje dag t.o.m., ar en del av min diet s.a.s.

11:10 PM  
Blogger jocella said...

Gott o nyttigt .... ??? diskutabelt, visst! men finns det nåt som gör en lyckligare än underbar choklad.... (mycket, förvisso, men i detta avseende....)

ÄÄÄÄÄllllskarrr choklad .....

4:05 AM  
Blogger Pia said...

Expressen har betygsatt olika sorters choklad...

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=517331

5:31 AM  
Blogger Jessica said...

Var hittade du den där chokladprovarlådan? Jag gillar också choklad intensivt och det vore kul. Jag har varit på chokladprovning anordnad av systembolaget. Hade mina dubier innan men det var faktiskt lärorikt.
Och det där med hälsosamma effekter så säger man att olivolja är dunderbra. Jo, men det är hundraprocentigt fett till skillnad från smör som är 80% så det är inte bara att hälla över och sedan tro att en sallad med en halv deciliter olivolja i dressingen är nyttig.

2:33 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja, det fantastiskt nyttiga med olivolja stöter jag på dagligen... Och det är ju nyttigt, men det fetaste som finns.

Jag köpte chokladprovarlådan hos Systrarna Kanold i Göteborg, men har även sett den i Lund. Ska jag vara ärlig så rekommenderar jag hellre att man själv köper fina chokladkakor av olika kakaohalt och testar - man får mer för pengarna!

Chokladprovning på Systembolaget får jag testa, tack!

12:33 AM  

Post a Comment

<< Home