Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, February 18, 2006

Linssoppa med chipotle

Häromdagen blev jag så förtjust i buljongen med chipotle så jag beslöt att prova den med linser. Linssoppan blev mycket god, men fruktansvärt stark. Jag slarvade lite vid urkärningen av chilin (eller kan chipotle från samma påse ha olika styrka?). Är du av den försiktiga typen kärnar du alltså ur chilin noga eller tar kanske bara en halv. Själv tycker jag att det viktigaste med linssoppa är just att den har mycket smak och är rätt sur för att komma till sin fulla rätt.

I Lund hittar man speciella kryddor, utländska matvaror och en del hälsokost i pyttelilla och fullproppade Ris & Curry vid Mårtenstorget. Det är inte billigt som på Möllevången i Malmö och man får kolla datum. Annars tycker jag mej skönja ett visst engagemang i butiken; man kan få recepttips och till helgen anordnas ibland provsmakning med olika tema. Naturligtvis har jag köpt min chipotle från Ris & Curry. Bor man i obygden kan man beställa från Jonas Borssén.

Min linssoppa med chipotle, 3 port

1 gul lök, finhackad
1 morot, skalad och "månad"
en bit rotselleri (ca 50 g), tärnad
2 msk tomatpuré
1 msk olivolja
250 g gröna linser
7,5 dl hönsbuljong (1,5 tärning + vatten)
1 chipotlechili, urkärnad och finhackad
pressad vitlök (jag tog 4 klyftor)
1 lagerblad
0,5-1 tsk salt
2 msk pressad citron

Fräs lök, morot och selleri i oljan, låt tomatpurén vara med mot slutet. Tillsätt sköljda linser, buljong, chili, vitlök och lagerblad. Koka soppan 30-40 minuter eller tills linserna är mjuka. Eventuellt behöver du fylla på med extra vatten. Smaka av med salt och citron.

1 Comments:

Blogger Jessica said...

scovillegraderna på chipotle ligger mellan 2500 - 5000 grader så jag antar att det kan finnas olika styrka på chilin i samma påse.

2:37 AM  

Post a Comment

<< Home