Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, February 12, 2006

Chilibuljong


Igår luktade det inte längre vinter i Lund; man kunde ana vår i lätt uppvärmt grus, gegga och hundskit. Det bådar gott. Jag gillar inte vintern. Till sommaren ska vi hyra en bil och åka runt i Skåne och äta. Vi tänkte åka till Österlen - vilka ställen är bäst?

Fisk, ja. Vi äter ofta fisk. Idag provade jag sej och spenat i chilibuljong från ICA-förlagets Kokbok för dig som har diabetes. (Hoppa över att läsa första kapitlet som handlar om bra mat vid diabetes om du har boken. Det är skitdåligt.) Buljongen kan verkligen rekommenderas och har du inte provat chipotlechili (rökt, torkad jalapeno) förut måste du göra det! Jag följde receptet och lät 500 gram fisk, en purjolök, ett äpple och 150 gram färsk spenat sjuda i buljongen i 5 minuter, men man kan nog använda vilka grönsaker/rotfrukter och vilken fisk man vill. Därför får ni bara det mycket enkla och snabblagade receptet på buljongen:

Chilibuljong till fisk, 4 port

7,5 dl fiskbuljong (tärning eller fond + vatten)
1 chipotlechili, urkärnad och finhackad
2 msk tomatpuré
1 msk pressad saft av citron
0,5-1 tsk salt
(vitlök och svartpeppar)

2 Comments:

Blogger Alice said...

Säg till om ni vill ha ätsällskap på er sommarutfärd. Och oavsett så rekommenderar jag Buhres fisk i Kivik.

1:36 PM  
Blogger Viktoria said...

Gärna ätsällskap i sommar! Vill ni förresten komma hit snart (sa du mars?)?

10:09 AM  

Post a Comment

<< Home