Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, January 23, 2006

Snart på G

Göteborg är bara tre dagar bort. Jag har inte så mycket inplanerat. Även om jag har många vänner i Göteborg, eftersom jag bott och studerat där, så kommer jag förmodligen bara att träffa min bror och en gammal kompis. Innan sonen kom kunde min man och jag sitta på restauranger i evighet och prata, läsa och skriva och ägna oss åt favoritsysselsättningen - att titta på människor. (Tro nu inte att jag önskar sonen ogjord.) Vi fantiserade om hur andras liv såg ut och var tvärsäkra på att vi hade rätt utifrån deras kläder och gestik. Jag har saknat det och tänkte ägna mej åt den sortens slappt leverne när jag åker iväg ensam. Glo. Äta. Umgås.

Häromdagen gjorde jag Jessikas misomarinerade lax och till den åt vi en snäll nudelwok. Mycket snabblagat, åtminstone om man har matberedare/make som strimlar grönsakerna. Jag brukar ha morot i woken också, men köpte Tistelvinds naturligt syrade morötter och serverade det som tillbehör i stället. Jag är fortfarande lite stram i ansiktet - det var surt, för surt! Ibland blandar jag surkål i en vanlig sallad och det gillar jag. Har någon fler goda tips på hur man kan använda mjölksyrade grönsaker?

(Jag återger Jessikas laxrecept, även om jag inte direkt ändrat något i det.)

Misomarinerad lax, 4 port

4 portionsbitar lax
3 msk miso
1 msk risvinäger
nymald svartpeppar
lite strimlad purjolök

Blanda miso och vinäger och bred massan över fisken. Låt stå svalt i några timmar (hann inte jag). Sätt ugnen på 150 grader. Peppra fisken och lägg purjolök ovanpå. Grädda i ugnen ca 20-25 minuter eller tills fisken är genomstekt.

Såsig nudelwok, 4 port

150 g äggnudlar
1 purjolök
2 morötter
1 liten squash
ca 500 g röd- eller vitkål (ta vitkål om du inte tycker om att nudlarna färgas ljuslila)
1 msk rapsolja
2 dl fiskbuljong
1 msk risvinäger
2 msk ljus soja
ca 3 msk färsk ingefära, riven
2 pressade vitlöksklyftor
färsk koriander

Koka nudlarna, skölj och låt rinna av. Skär purjo, morötter, squash och kål i fina strimlor. Hetta upp oljan och woka grönsakerna några minuter. Tillsätt övriga ingredienser (utom koriandern) och låt puttra ihop ett par minuter till. Smaka av och garnera med koriander.

Och för er som funderat på kryddorna - här kommer svaren!
1. Manlig fröken Ur - timjan
2. Inte olika - nejlika
3. Elektrikerns bästa egenskap - kanel
4. Vill barnen när de skall sova - senap
5. Var alltid Don Juan - muskot
6. Gör duktig trafikant - körvel
7. Gör laget före match - peppar
8. Dialektalt svar på knackning - kummin

2 Comments:

Blogger Alice said...

Hur länge är du kvar i staden på G. Själv anländer jag 2 feb, men då misstänker jag att du redan åkt hem.

6:43 AM  
Blogger Viktoria said...

Hemma i Lund igen - synd! Ska du på Årets kock-finalen?

12:58 PM  

Post a Comment

<< Home