Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, January 29, 2006

Smakar det så kostar det


Jag hade tänkt skriva om en paella som trots att den inte lagats efter äkta valenciskt recept, utomhus över öppen eld på vin- eller citrusträ och varken innehöll kyckling, kanin, tolv sniglar eller två kvistar rosmarin (enligt Jeffrey Steingarten i The man who ate everything), ändå var alldeles underbar. Faktiskt så blev det ingen paella alls eftersom brorsans flickvän var sjuk. Jag fick inte heller smaka min brors berömda basilikabrulé.

Och vad hände med det eftertänksamma läsandet och iakttagandet av andra människor medan jag försiktigt smuttade på ett glas vin? I stället shoppade jag kläder hela fredagen och när min bror och jag fick veta att det var fullt på Basement så orkade jag bara släpa mej de tjugo meterna till grannrestaurangen. Vilket i och för sej inte är något sjaskigt ställe. 28+. Jag hade helst velat äta en femrätters med vin därtill, men efter dagens klädorgie besinnade jag mej och bestämde mej för en halv huvudrätt, en efterrätt och vatten. Inte trodde jag att man kostade på en så snål gäst amuse bouche (små aptitretare), men vi behandlades lika fint som paret bredvid som firade bomullsbröllop. Det är naturligtvis så det ska vara. Pilgrimsmusselbuljongen med en gnutta curry var den bästa gratisrätten, liksom brödet. "Variation på dilamm med merguez, korngryn och pinjenötter samt rökt tomatsås" var en fantastisk huvudrätt. Perfekt tillagat lamm (-rack och -rulle), en spännande sås som jag hela middagen funderade på hur man gör, en liten lammnjuretoast som smalt i munnen (trots att jag inte gillar inälvsmat). Och korngryn, som bara blir slemmiga när jag tillagar dem. På 28+ var de förvillande lika pinjenötterna i både konsistens och utseende, och ljuvligt nötiga. Efterrätten skriver jag inget om; den var godkänd men överraskade inte någonstans. Jag ångrade att jag inte valt ost i stället. Ytterligare smårätter dök upp, fyra små godisar, bland annat lakritsmarmelad. Men jag var mätt och belåten långt tidigare. Det var smått skrattretande när notan kom in och med pyttebokstäver stod det "Smakar det så kostar det" och jag hade ätit för 330 kr - ännu ett fynd denna fredag.

1 Comments:

Blogger Alice said...

Och jag som aldrig vågat gå till 28+, nu har du gett mig matmod!

12:05 AM  

Post a Comment

<< Home