Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, January 01, 2006

Nyårsmiddag



Det blev en nyårsafton i lugnets tecken. Sonen har hög feber och vill bli buren. Trots visst elände gjorde vi en fantastisk (och enkel) middag i går kväll. Jag gjorde förrätt och maken huvudrätt. Och efterrätten gjorde liksom sej själv; vi köpte glass.

Förrätt: Tunnskivad färsk tonfisk med basilikavinägrett och rostade pinjekärnor

Huvudrätt: Hummer, rotfruktssymfoni (rödbeta, palsternacka, morot, schalottenlök) med kryddpeppar och vitlök, crème fraiche och vitlöksbröd

Efterrätt: Chokladglass (Häagen-Dazs Chocolate Cherry Brownie)

3 Comments:

Blogger Malin said...

Mums.. Det ser smarrigt ut..
Gott nytt år..

4:16 AM  
Blogger Mildamakter said...

Mmmm, ser jättegott ut, alltihop :o)

7:58 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för fina kommentarer!

Annette: Tonfisken var busenkel. Jag frös ner en liten bit så att den framför allt blir lätt skära halvfrusen. Vår tonfisk kostade 40 kr och var perfekt för två, vägde kanske 150 g. Sen mixade jag olivolja, vitvinsvinäger och färsk basilika i matberedaren, tillsatte salt och peppar. Strödde på några rostade pinjenötter. Klart!

7:02 AM  

Post a Comment

<< Home