Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 20, 2005

Människoätaren

Jag har lagat mat i helgen, massor av mat, men bara sådant jag gjort förut. Om ett par veckor ska jag ha en matlagningskurs och det är den jag provlagat mej igenom. Maten ska vara god, nyttig, hyfsat snabblagad och "inte för konstig" (som min mamma jämt säger när jag ska bjuda henne och pappa på något). Det blir rotfruktslasagne med feta och grönkål, tabbouleh, laxbiffar med koriander, ingefärsspetsad yoghurtsås, ajvar (färdig), morots- och kikärtssallad med lime, japanska mandlar och kokosrullade mangospett. Hur låter det? Köket vi ska vara i är egentligen underdimensionerat, därför blir det lite gott och blandat. Det blir heller aldrig riktigt som man tror (överhuvudtaget) när man är så många i ett kök, och det är väl det som är spännande.

På tal om något helt annat. I min nuvarande receptanteckningsbok har jag av någon outgrundlig anledning citatet "Människokött är gott" på första sidan (ur Hemligheter insamlade av Maja Spasova). Lite osmakligt, kanske. Men bland alla otrohetsaffärer och andra mindre lustiga hemligheter fascinerade människoätaren mej mest. Det är väl någon som driver med läsaren? Nån med samma humor som jag? Eller...?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home