Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 13, 2005

Mitt i tristessen

Söndagar är bara skit, tycker jag. Allt är stängt, man har ingen bil och alla är sjuka. (Jag blev förresten inte magsjuk av räkan jag åt, men däremot rejält förkyld, vilket jag kanske inte kan klandra sushistället för.) Till på köpet har jag missat att det är Fars dag och maken påminner mej i varannan mening om att jag kan överraska honom vilken annan dag som helst.

I fredags fick vi oväntat besök. Jag gillar att få objudna gäster. Man behöver inte städa i förväg och ursäkta att maten inte är tjusig nog. Vi lagade en bearnaisekryddad rotfrukssås med räkor som smakar extra gott med lite knaprig klyftpotatatis och en sallad till.

Rotfruktssås med räkor, 4 port

1 morot
1 palsternacka
¼ rotselleri
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 + 1 msk smör- och rapsolja
3,5 dl fiskbuljong
1 tsk dragon
2 krm harissa eller sambal oelek
2 msk vitvinsvinäger
ca 300 g goda skalade räkor eller dubbel mängd oskalade
salt, nymald peppar
bladpersilja till garnering

Skala rotfrukterna och skär dem i bitar. Hacka lök och vitlök och fräs dem tillsammans med rotfrukterna i 1 msk av fettet. Tillsätt buljong, dragon, harissa och vinäger och låt koka under lock ungefär 20 minuter eller tills rotfrukterna är mjuka. Mixa alltsammans och späd med vatten om såsen blir för tjock. Värm räkorna i såsen och smaka av med salt, peppar, 1 msk smör- och rapsolja och eventuellt mer dragon och harissa. Strö över hackad bladpersilja.

1 Comments:

Blogger CV said...

Mmm, det där låtet smaskigt. Kardemumma som luktar så gott.
RS
http://chadie.typepad.com/chadie/

7:14 AM  

Post a Comment

<< Home