Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 22, 2005

Bästa sushin


... gör man med japanska Kimiko och väninnan Sofie. I går fick jag lära mej respekt för riset, från den omsorgsfulla sköljningen, då man försiktigt trycker med handflatan, till hur man sprider ut riset på noriarket. Man ska strössla ut det, inte mosa ner det med en sked. Kimi var impad över att jag hade äkta japanskt ris (som jag naturligtvis fått av min matsnobb till bror). I en japansk måltid äter man ris som något neutraliserande mellan andra rätter. När man äter sushi fyller den inlagda ingefäran samma funktion.

Kimis omelett blev underbar liksom Sofies nigiri med tonfisk. Och med hjälp av Kimi gjorde jag utochinfutomaki (riset utåt i stället för norin) som blev väldigt tjusiga.

Det tar lång tid att göra sushi. Vi hann dricka både ett, två och flera glas vin. Vi blev lika suddiga som fotot. Och när allt äntligen var klart utbrast Sofie: "Men gud, vi höll på att glömma ginsengen!" (Hon menade wasabin.)

Jag ska fråga Kimi om vi kan handla tillsammans på Möllevångstorget nån dag. Vi brukar ändå alltid stöta på varandra där...

2 Comments:

Blogger enioreh said...

Åh, så härligt. Jag älskar sushi!

Äkta japanskt ris, säger du. Kan man hitta det på Möllan?

2:18 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag vet faktiskt inte om det finns på Möllan; min bror har köpt det i Göteborg.

11:40 AM  

Post a Comment

<< Home