Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 15, 2005

När salladskålen mötte mungbönsgroddarna

Vi fick besök från Danmark och svängde ihop ris med räkor, en gnutta vanilj och andra kryddor. Till riset åt vi en varm sallad. Man fastnar lätt i grönsakstänket om man inte anstränger sej lite, åtminstone gör jag det. Till vardags äter vi ofta kokta ärter, broccoli eller gröna bönor från frysen, eller rivna morötter eller burkbönor med vinägrett eller sallader med avokado. Ibland skulle vi hinna göra något mer med grönsakerna, men då kommer vi inte på nåt... (Så om du har fem minuter över och inte vill äta sallad, tomat och gurka - prova detta!)

Salladskål med grodd, 4 port

400-500 g salladskål (ett halvt stånd), strimlad
en förpackning (180 g) mungbönsgroddar
en halv purjolök, strimlad
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk riven färsk ingefära
2 msk rapsolja
1 dl saltrostade mandlar, grovhackade
2 msk japansk soja
en kruka koriander
salt, nymald peppar

Värm oljan i en stor stekpanna eller wok och stek purjolök, vitlök och ingefära försiktigt så att de inte tar färg. Rör ner salladskål och mungbönsgroddar och fräs en stund. Tillsätt mandlarna och sojan och smaka av med salt och peppar. Slösa korianderblad över anrättningen.

Saltrostade mandlar gillar jag skarpt, men jag vet inte hur lätta de är att få tag på i vanliga affärer. Vi gör ofta sojarostade mandlar som vi äter som snacks. Jag tror de skulle funka lika bra i receptet ovan. Receptet på sojamandlar (egentligen "japanska mandlar") kommer från Allt om mat och är mycket enkelt: Lägg 200 mandlar i 1,5 dl japansk soja i 4 timmar. Sätt ugnen på 150 grader. Häll bort sojan och sprid ut mandlarna på ett bakplåtspapper. Rosta dem mitt i ugnen cirka 20 minuter (och rör eventuellt om någon gång under tiden). Låt svalna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home