Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, November 07, 2005

Sämsta sushin

Jag åt en dålig räka i dagens sushilunch. När jag påpekade detta blev jag erbjuden två nya räkor, men nätack. Två fina räkor uppväger inte en fulräka. Nu väntar jag på att den dåliga räkan ska verka, orsaka smärtsamma utbrott i mitt inre, eller nåt värre.

Gårdagens firre var bättre. Maken rullade strömmingfiléer med bl a senap i. Och jag gjorde ett sötpotatismos med inspiration från rotfruktsdagen på Alnarp. Det blev mycket vackert och gott, och sonen åt nästan lika mycket som sina föräldrar.

Sötpotatismos, ca 4 port

2 sötpotatisar
4 vanliga potatisar, av den mjöliga sorten
2 vitlöksklyftor
1 dl varm standardmjölk
lite av någon god sort torkad chili
1,5 tsk torkad grönpeppar
hackad persilja
en liten burk sardeller
en klick smör

Skala och skär sötpotatis och vanlig potatis i mindre bitar. Koka de båda potatissorterna tillsammans med hackad vitlök. Häll av vattnet. Kör med elvisp i potatisen och tillsätt den varma mjölken. Smaka av med chilipulver, grönpeppar, persilja, sardeller och smör.

Mina foton blir oskarpa nuförtiden, när jag inte tar i dagsljus, så jag hoppar hellre över dem. Jag antar att ni andra använder stativ och flashiga blixtar för era lyckade bilder, eller?

3 Comments:

Blogger Anne said...

Mm, måste ju erkänna att mina foton blivit markant bättre sen jag skaffade en extern blixt. Däremot inte stativ, det är lite väl.. :)

12:41 PM  
Blogger Viktoria said...

En extren blixt, jaha. Tack.

1:21 AM  
Blogger Viktoria said...

EXTERN blixt, menar jag. Jag hatar att stava fel och inte kunna ändra...

12:34 PM  

Post a Comment

<< Home