Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, October 10, 2005

Baklava i skymningen


Jag gjorde mitt kök djup orättvisa igår. I jämförelse med min förra lägenhet som hade två kokplattor och ett litet kylskåp med frysfack, så har jag ju ett lyxkök nu. Och visst har jag prylar som är mer älskade än min röda plastlampa, t ex den fina gröna skålen från Skånekraft som mina väninnor gav mej när jag gifte mej, eller om det kanske var till min trettioårsdag. Jag gillar vacker keramik.

Det är Ramadan, muslimernas fastemånad. Om man är rättrogen äter man inte medan solen är uppe. Jag handlade baklava på Al-Basha i Malmö idag och jag kunde inte låta bli att fråga om man inte frestas onödigt hårt om man ska fasta och arbeta med kakor hela dagen, och mannen bakom disken medgav att det var svårt.

När jag jobbade på kibbutz i Israel för mer än ett decennium sedan brukade jag ofta gå till grannbyn och köpa en låda baklava. Den där promenaden var inte lång nog för att få mej i energibalans, för när jag kom hem till Sverige igen trodde alla att jag var gravid. Baklava är ljuvligt, men mycket sött och mycket fett.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home