Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 27, 2005

Fem smakupplevelser


Tre dagar i rad har vi varit i leksaksaffären och tittat på den sjungande och dansande tomten. Min son tittar mycket allvarligt och nästan lite räddhågset på den och när han kommer hem dansar han som tomten. Han sjunger inte den gräsliga amerikanska sången, men "tåpptäää, tåpptää". Det är sött. Jag känner att jag håller på att bli lite tomtefixerad, allt för att sonen ska vara lycklig.

Här är fem smakupplevelser från förr. De är inte utvalda efter hur goda de egentligen var, utan mer efter hur mycket jag tänker på dem (vilket inte minst den sista visar eftersom jag inte ens kommer ihåg vad jag åt...)

1. Kronärtskockor med smör
Jag blev chockad första gången jag åt färska kronärtskockor. Det smakade konstigt och gott på samma gång. Enligt mej är kronärtskockan världens vackraste och mest sensuella grönsak.

2. Skaldjursstuvning i vitlöksbröd
Precis som kronärtskockorna åt jag denna rätt hos kompis Sofie någon gång på åttiotalet. Hon och jag försökte återskapa den för ett par veckor sedan (se fotot) och det blev smarrigt och vansinnigt onyttigt (mycket vitlökssmör!).

3. Chug
Min exexexexpojkvän har rötter i Jemen och hans mamma gjorde en chilipasta som jag tänker på dagligen. Den är sagolik och vass; tar man för mycket blir man totalt tungdöv. Förutom chili tror jag den bl a innehåller vitlök, kardemumma och korianderblad.

4. Lammsteken vid reningsdammarna
När jag och min man flyttade till Lund cyklade vi en dag och letade efter Rinnebäcken som fanns på kartan, men inte i vår verklighet. Däremot hittade vi en vacker äng precis framför reningsdammarna. Där la vi vår filt, tände engångsgrillen och åt det godaste lamm jag någonsin ätit.

5. Milton i Aten
Milton var ett snäpp bättre än de andra turistrestaurangerna. Mannen och jag åt oss genom hela menyn för att prova ut det allra bästa till bröllopsmiddagen. Hela personalen var oerhört engagerad i att vi skulle gifta oss (men de tyckte lite synd om oss, tror jag, för att vi inte hade släkt och vänner med). Just nu tvekar jag faktiskt - blev det lammet med aubergine-nånting eller fisken med kanelstången och den gula såsen?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home