Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, September 03, 2005

Snabbmat

Vid den här tiden för ett år sedan gick vattnet och vi cyklade till KK för att göra ctg (kolla barnets hjärtljud). Sen tog vi oss hem igen och väntade. Nu känns det som nåt slags overklig men fantastisk nostalgitripp.

Hela förmiddagen har vi städat, lagat mat och blåst ballonger. I morgon blir det barnkalas (fast det är mest vuxna som kommer). Vi har ätit min ärtsoppa utan vare sej ärtor eller fläsk. Det är ingen festmat, men bra och billig vardagsmat. Gör man ärtsoppa på röda linser så sparar man tid och man slipper "ärtskalen" som flyter runt i soppan. Och jag inbillar mej att röda linser är lite snällare mot magen än gula ärter. Man kan äta soppan med skink- och senapsmacka om man saknar fläsket. (Jag bifogar inget foto, ni vet ju hur ärtsoppa ser ut!)

Ärtsoppa utan ärter och fläsk, 4 port

2 gula lökar, finhackade
1 bit purjolök, strimlad
ev 2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk smör- och rapsolja
1,5 liter vatten
5 msk kalv- eller kycklingfond från flaska
4 dl röda linser
1 tsk torkad timjan eller bladen från en kruka
nymald svartpeppar

Skölj linserna ordentligt genom en sil. Fräs gul lök, purjo och vitlök i fettet. Tillsätt vatten, fond, linser och timjan. (Spara gärna lite timjan till garnering om du använder färsk.) Låt koka cirka 20 minuter. Smaka av med peppar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home