Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, August 30, 2005

En kulinarisk fantasi

I Elle à la carte finns en avdelning som kallas "läsarfest". Man får skriva in och önska tema, beskriva vad som ska firas och vad man har för tankar kring menyn. Och då tänkte jag på er. Det hade varit roligt att verkligen träffa till exempel dem jag har på min länklista. Efter en snabb titt på kartan inser jag att Lund är vår medelpunkt, Ilva i Italien, Annette i Frankrike, Cissi i Karlstad och Anne, Lisa, Frida och Alice i Stockholm. Alla har långt till Lund... Tema då? Jag tänkte mej nån form av poetisk meny som den hitskickade kocken får tolka fritt. Tänk er följande:

"En skugga står i sin rykande hytt och steker två fiskar enligt ett gammalt recept från Atlantis, små explosioner av vitlök, olja som rinner på tomatskivorna. Varje tugga säger att oceanen vill oss väl, ett nynnande från djupen" (Tomas Tranströmer)

och

"Ett stort kålhuvud tänker
men inte på kålsoppa:
Det tänker på Afrikas milda frikadeller
hoppande lätt över savannen" (Gunnar Ekleöf)

och efteråt

"I have eaten
the plums
that were in
the icebox
and which
you were probably
saving for breakfast

Forgive me
they were delicious
so sweet
and so cold" (William Carlos Williams)

Även om det inte blir av, så är det väl en spännande idé...

5 Comments:

Blogger Ilva said...

Fint! Nu maste jag ju hitta nat citat ju, aterkommer!

10:27 AM  
Blogger Anne said...

Låter jättehärligt! :)

10:33 AM  
Blogger Cissi said...

Gud så trevligt det låter! Kommer gärna till Lund :-)

9:32 AM  
Blogger Frida said...

Jag har faktiskt bott i Lund i flera månader (de första i mitt liv så jag har inte några minnen) Vilken tjusig matpoesi!

3:32 PM  
Blogger Alice said...

Jag sätter mig på nästa tåg...

4:10 PM  

Post a Comment

<< Home