Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, April 21, 2008

Chokladmousse med hasselnötslikör

Där står den och väntar, den allra sista chokladmoussen. När jag skriver detta är glaset tomt. Jag äter inte efterrätt så ofta men när jag gör det ska det vara något som går snabbsnabbt att göra i ordning, smaka gott och gärna ha choklad eller alkohol i sej. Den här moussen är riktigt smaskig och kan dessutom ätas direkt (fast den är bäst kyld). Receptet kommer från Nigella express av Nigella Lawson; likören är mitt tillägg. Man kanske skulle haft lite rostade hasselnötter på (eller i) också, men det kom jag på först i efterhand.

Chokladmousse med hasselnötslikör, 6 port

150 g marshmallows
50 g smör
250 g mörk chokad, minst 70% kakao
60 ml hett vatten
knappt 3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
3 msk Frangelico (italiensk hasselnötslikör) eller nån annan god likör

Värm marshmallows, smör, choklad (bruten i bitar) och det varma vattnet i en kastrull på svag värme. Rör då och då. Låt det smälta och sedan svalna en aning. Vispa grädden med vaniljsockret. Vik försiktigt ihop chokladsmeten med gräddsmeten och tillsätt även likören. Häll upp i 6 fina glas (ca 125 ml). Kyl moussen tills den ska ätas.

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Låter hemskt ;), men alldeles alldeles underbart :). Jag har fastnat för choklad med apelsinsmak fast jag borde äta på riktigt först så den ligger på is men choklad botar det mesta.

2:01 AM  
Blogger Viktoria said...

Visst låter det hemskt, men alldeles alldeles underbart... Apelsinchoklad fungerar nog bra (men hoppa likören då). Marshmallowfuskeriet är förresten läskigt men ersätter både socker och gelatin lysande.

Jag tror också på att choklad åtminstone lindrar det mesta. Framför allt så. Man kan äta chokladen först och ha mer ork för maten sen...?

3:30 AM  
Blogger Ilva said...

ja gott gott! men den där duken, en sån vill jag också ha! vad fin den är!

10:15 AM  
Blogger Viktoria said...

Ilva, jag är också förtjust i den där (Åhléns-)duken. Faktiskt så har jag samma sort både i köket och på balkongen, fast olika färg.

10:21 AM  
Blogger Frida said...

Jag gjorde dessa i helgen, supergod!! De försvann så fort att jag glömde fota..

5:49 AM  

Post a Comment

<< Home