Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, January 13, 2008

Trassel i huvudet + en vegetarisk rätt

Mitt liv. Jag hinner inte med det, varken mitt bloggarliv eller verklighetsliv. Det finns t ex så mycket jag vill skriva om och många bloggar jag vill läsa, men jag får sällan till det. Och utmaningen jag fick, sju sanningar om mej själv, är svårare än jag trodde. Jag tänkte hela kvällen igår på vad som är sant och inte och jag trasslade in mej - vem är jag? Så, nu har jag ursäktat mej mer än nog. Här kommer dagens lunch, en enkel men god vegetarisk rätt med favoriten klyftpotatis. För alla er som avlagt ett vegetariskt nyårslöfte eller andra som av en eller annan anledning redan äter vegetariskt emellanåt eller alltid.

Rostade rotfrukter, kikärter och avokadokräm med roquefort

3 stora fasta potatisar, skalade och klyftade
2 morötter, skalade och skurna i bitar
2 palsternackor, skalade och skurna i bitar
2 dl kokta kikärter
7 torkade aprikoser, strimlade
1 tsk oregano
0,5 tsk spiskummin
salt, nymald svartpeppar
0,5 dl olivolja
0,5 dl rostade cashewnötter

avokadokräm med roquefort:
1 dl yoghurt, valfri fetthalt
50 g roquefort (eller mer om du väljer en mindre smakstark mögelost)
2 lagom mogna avokador
2 msk pressad citron
nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg potatis, morötter, palsternacka, kikärter och aprikoser i en stor ugnsfast form. Krydda med oregano, spiskummin, salt och peppar. Ringla över oljan och blanda alltsammans väl. Rosta i ugnen cirka 25 minuter, höj ugnsvärmen i slutet av tiden om du vill ha mer knaperbrända potatisar. Strössla över cashewnötterna.

Mixa alla ingredienser till avokadokrämen (det är finast om den blir riktigt slät). Servera med babyspenat, ruccola eller några andra gröna blad.

1 Comments:

Blogger Camilla said...

Oh, det lät gott! Jag gillar ugnsrostade rotsaker och avokadokrämen kan ju inte vara fel! Det får jag försöka klämma in i min vegetariska vecka som pågår just nu.
/Camilla

12:34 PM  

Post a Comment

<< Home