Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, January 19, 2008

Luft mättad av chili

När jag rostade kryddorna till den sydindiska kikärtscurryn hostade jag och ögonen tårades. Min man kom ut ur sitt arbetsrum och undrade vad jag höll på med. Och flera timmar senare fick vi fortfarande hostattacker om vi andades in häftigt. Luften var mättad av chili (och av de tolv vitlöksklyftorna som ingick i rätten). Man kan ju undra hur gott kikärter och potatis i löksås med kryddor kan bli. Svaret är: hur gott som helst. Jag gillade verkligen den här rätten som dessutom blir klar på nolltid när väl kikärter och potatis är kokta.

Konstigt nog blev det inte ens starkt när allt var tillagat. Fast styrkan bestäms ju i hög grad av hur mycket och vilken chili som används. Jag använde pyttelite av ett indiskt chilipulver som är hett-hett-hett. I ursprungsreceptet skulle det vara "7 torkade röda chilifrukter". Sorten är inte specificerad, men nog dör man av eld inifrån vilken sort man än skulle använda i den mängden... (Receptet kommer från "World Food Café - vegetarisk mat från hela världen" av Chris och Carolyn Caldicott. Jag har ändrat obetydligt i receptet.)

Chana i kryddig sås, 4-6 port

en näve korianderblad
en näve färsk mynta
3 gula lökar
12 vitlöksklyftor
en bit färsk ingefära, ca 5 cm
1 tsk hela spiskumminfrön
1 tsk hela korianderfrön
ca 5 cm kanelstång
torkad röd chili - valfri sort och mängd
10 svartpepparkorn
2 lagerblad
2 msk smör och 2 msk rapsolja
2 msk tomatpuré
250 g kikärter som legat i blöt över natten och sedan kokats mjuka
2-3 kokta och tärnade potatisar
200 g bladspenat (fryst går bra)
salt

Kör koriander, mynta, lök, vitlök och ingefära till en pasta i matberedare.

Rosta spiskummin, korianderfrön, kanel, chili, svartpeppar och lagerblad i en torr stekpanna. Rör hela tiden så kryddorna inte bränns. Mortla kryddorna till ett fint pulver. (Man skulle egentligen mala kryddorna i en kryddkvarn, men jag tyckte att det gick utmärkt att mortla dem.)

Värm smör och olja i en rejäl stekpanna. Stek lökpastan däri cirka 3 minuter. Tillsätt den torra kryddblandningen och stek några minuter till. Rör ner tomatpurén och fortsätt steka 3 minuter. Lägg i kikärter, potatis och spenat. Späd med vatten till lagom konsistens och värm alltsammans. Smaka av med salt.

18 Comments:

Blogger Anonym said...

Det låter underbart gott! Vad servera man lämpligen till den delikata rätt? Bröd eller ris kanske?

11:11 AM  
Blogger annamaria said...

Ser så gott ut! Jag kan nästan känna chiliångorna av din beskrivning. Mmmmm

12:54 PM  
Blogger Jenny Grannas said...

Den boken är helt underbar! Jag ska söka rätt på det där receptet i den.

4:21 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, en av de bästa kokböckerna! Jag har letat med ljus och lykta men den är SLUT! Tur att min granne har ett ex som hon gärna lånar ut :) Däremot var jag snabb att lägga vantarna på deras nummer 2! Lika spännande och smakrik som första :)

3:33 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessica, enligt kokboken så kan rätten serveras med friterat baturabröd (?) och resultatet blir då "en populär snabbmatsrätt på Bombays kaféer". Annars rekommenderas rätten med grönsaker och ris eller chapatis. (Vi hade inga tillbehör alls för tiden räckte inte till. Annars kände jag mej sugen på chapati, men det får jag prova en annan gång.)

Annamaria, jag tänkte ursäkta den tråkiga bilden. Det var ju roligt att du tyckte den såg god ut ändå...

Jenny, det verkar som kokboken är slut, tyvärr. Man kanske kan få tag på den begagnad eller på bibblan?

Åsa, tack för tipset om att det finns en tvåa - den måste jag få tag på. (Hoppas du har en givmild och snäll granne förresten!)

4:37 AM  
Blogger Lisa said...

Mums! Gillar också deras mat. Tyvärr hade översättaren klantat till det rejält i första upplagan. Cumin hade genomgående översatts till kummin istället för till spiskummin.

Undrar hur många som fick sina middagar förstörda.

6:34 AM  
Blogger Emma said...

Ser väldigt gott ut! Jag har redan kollat upp om boken finns på bibblan, och det fanns det! Så i morgon måste jag gå och låna den. Den låter bra.

Boken finns förresten att få tag i på engelska, kolla adlibris.se och cdon.com

8:12 AM  
Blogger Jessica said...

Åh ni tillverkade ni OC-spray hemma i köket ;).
För de som vill ha boken rekommenderar jag att kolla på bokborsen.se
och antikvariat.net
Den finns i två exemplar på bokborsen. Man kan lägga in önskemål på antikvariat.net. Jag älskar båda sökfunktionerna.

8:12 AM  
Blogger Jessica said...

This comment has been removed by the author.

8:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Lisa, ja det kanske är värt att kommentera spiskumminmissen om fler ska köpa/låna boken! I min bok står det förstås "kummin", men jag är medveten om att det är ett rätt ofta förekommande fel i översatta kokböcker.

Emma och Jessica, tack för tipsen på var man får tag på boken!

9:13 AM  
Blogger Emma said...

Kollade lite till, och boken verkar finnas på svenska på cdon, skrev ett inlägg om det på min blogg, här kommer lite av det jag skrev:

På cdon.com hittade jag den med, och där står beskrivningen på svenska och underraden Vegetarisk mat från hela världen verkar också finnas på bilden, om man dessutom klickar på fullständiga specifikationer så stämmer det 10 siffriga ISBN numret med exemplaret från biblioteket som jag har.

2:50 AM  
Blogger Annette said...

Verkar hysteriskt gott. Måste kolla om jag kan få tag på boken!

10:30 PM  
Blogger Annette said...

Den finns fortfarande i tryck på engelska. Det fanns ett exemplar i lager på franska Amazon, men det finns det inte längre. Det är på väg hem till mig.

Det var ju flera veckor sedan jag köpte en kokbok, ju...

10:37 PM  
Blogger Åsa said...

Oj, vilken kokbokstråd jag fick igång ;)
Har en annan lite äldre kokbok som, liksom Lisa påpekar missat poängen med spiskummin. Men vad visste väl jag då? I efterhand har jag förstås lagat rätten med spiskummin men jag måste erkänna att det funkar faktiskt med kummin också. Äter ju spiskummin i så mycket andra rätter så med kummin blir det en annan variant på tomatröra och kikärter :)

2:21 AM  
Blogger lina said...

Låter spännande!!!

2:42 AM  
Blogger Tina said...

tack snälla för fin kommentar hos mig. jag måste få fråga förresten, hur blev det med födelsedagstårtan på råg? :)

2:27 PM  
Blogger Viktoria said...

Tina, det blev dåligt med tid för tårtbak! Jag gjorde gino (banan, frysta jordgubbar och mango + vit choklad) som liten nödlösning...

1:17 AM  
Blogger Anonym said...

Har du testat fler rätter ur den boken som du har att rekommendera? Sitter med boken i min hand efter att ha gjort ett biblioteksbesök. Den här rätten kommer jag med största sannolikhet att provlaga någon gång under kommande vecka.

11:30 AM  

Post a Comment

<< Home