Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, January 14, 2008

Jag ska väl ha lite roligt också

Förra veckan bakade jag kardemummahavrekolakakor med kondenserad mjölk istället för socker eftersom sockret var slut. De blev äckliga, speciellt dagen efter. I går bakade jag sockersnåla muffins med blåbär, banan och havrekli - resultatet var totalt oätligt. Jag hade lite muffinssmet kvar och gav den en andra chans. Med barndomens skrabbelurer i baktanke stekte jag muffinssmeten i smör och strödde över socker och åt de blå "pannkakorna" med glass. Då blev det gott. Ofta försöker jag baka "lite nyttigt" för att jag tycker att det är en rolig utmaning. Jag utgår från bra livsmedel som frukt, bär, rapsolja, havregryn och nötter till exempel. Ibland blir det lyckat. När jag lagar mat så tänker jag att maten ska ha ett okej vitamin- och mineralinnehåll - har jag någon matfilosofi så är det väl den övergripande tanken. Kalla det dietistnojja om du vill. Jag bryr mej personligen aldrig om kaloriinnehåll. Men maten eller kakan måste bli god - annars lagar jag det åtminstone inte en andra gång.

Så när vi firar dotterns ettårsdag nästa helg tänke jag göra en rågtårta med äppelmos och gräddfil, "rejäl i smaken" som det så fint står i "Matnytta och ögonfägnad - året på Stora Benhamra" (Atlantis 1997). Fast då får jag väl skylla mej själv om människor tycker synd om mina barn för att de har en dietistmamma. Men jag ska väl ha lite roligt när jag bakar också, och jag tycker det vore kul att baka rågtårta...

9 Comments:

Blogger Jessica said...

Problemet med bakrecept och att ändra om i dem är dessvärre att alltihop handlar om fysik och kemi. Alltsammans kollapsar liksom när det inte innehåller rätt komponenter. Om du har råd och ork så rekommenderar jag McGees On Food and Cooking. Det ger en fascinerande inblick i varför vissa saker funkar och varför vissa grejer är dömda att misslyckas från början.

10:56 AM  
Blogger Jessica said...

Jag har ett recept på en paj med ett botten på rågkex med en fyllning på vaniljkräm här någonstans om du vill ha det.

10:57 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för tipsen, Jessika! Det vete fasen om jag har tid att läsa en tjock bok. Fast egentligen vill jag kunna mer om bakningens alla mysterier.

Om pajen med rågbotten och vaniljsås är god så tar jag gärna emot receptet!

11:07 AM  
Blogger Jessica said...

Den är upplagd som en uppslagsbok så man kan läsa kolhydratdelen i sig.
Ska leta efter receptet. Det är oordning här men återkommer.

12:08 PM  
Blogger Annette said...

Men snälla Viktoria...
"Sockersnålt", "havrekli" - det kunde ju inte bli bra!

Ser fram emot att få höra hur det går med rågtårtan!

11:18 PM  
Blogger annamaria said...

Rågtårta - jag förstår dig fullständigt. Jag hade aldrig kunnat låta bli det - sen måste man ju inte tala om vad det är i den...hmmm. Vill gärna höra resultatet - och se receptet....

2:12 AM  
Blogger Karin said...

Egentligen låter rågtårtan inte så gräsligt om man tänker på att skånsk äppelkaka består av riven stekt kavring och äppelmos...
Du är en ansvarsfull förälder som ger dina barn bra mat. Det är synd om de barn som överröses med snabbmat, godis och läsk!!!

11:50 AM  
Blogger Lagers tabberas said...

...Rodjana rostade en pumpa i ugnen idag, en egenpdlad pumpa som legat till sig och fått mogna fullt ut. Hon rostade med kardemumma och det blev jättegott. Och då kom jag på att jag måste skriva det på Din sajt.

10:04 AM  
Blogger Lisa said...

Åh, jag hade en period när jag försökta baka "nyttigare" kakor. Det enda som funkar riktigt bra är att snoka runt i andra kulturer eller leta bland gamla recept. Det krävs ett helt annat tänk.

Lyckligtvis är jag ingen gotteråtta så jag nöjer mig med att äta riktiga sötsaker lite mer sällan.

6:32 AM  

Post a Comment

<< Home