Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, November 24, 2007

Saker som gör mej (nästan) lycklig

Matstjärnan Lisa är med i Sydsvenskan idag - läs mer om varför hon matbloggar. Jag håller med om att det snabba gensvaret är viktigt och det som driver skrivandet vidare. Så kommentera gärna!

Den senaste veckan har jag bytt kokböckerna i soffan mot Livsmedelsverkets allergiinformation i tolv nummer. När barnen somnat ligger jag och läser; just nu håller jag på med "Frukt, grönsaker och latex". Jag är väl smått tokig, men jag tycker att det är skitspännande. Det handlar om mat ur en nytt perspektiv, bland annat botaniska släktskap jag inte hade en susning om och konstiga små tillsatser som finns i livsmedel. Jag vill veta allt och ser det som en utmaning att fixa bra och god mat med lite färre ingredienser. Dessutom inser jag att jag är lyckligt lottad som tål allt.

4 Comments:

Blogger Anna said...

Åh, jag gillar livsmedelsverkets hemsida, det är så skönt snusförnuftigt. När man blir trött på kvällstidningarnas mirakeldieter och superlivsmedel kan man gå till SLV och få lite mer distanserad och objektiv information...

2:02 AM  
Blogger Lisa said...

Jag tycker det är askulatt laga mat när man blir begränsad av olika orsaker. Det sätter verkligen kreativiteten på prov. Ofta hittar man oväntade lösningar i andra matkulturer. Kan tipsa om Gittos kikärtspankakor som billigt och enkelt löser problem med mjölk, ägg och gluten i ett slag.

2:56 AM  
Blogger Jessica said...

Man blir kvickt kreativ när det gäller att ersätta och komma runt saker när man är allergisk och jag är inte ens dunderallergisk mot annat än nötter och getingstick. Jag skulle köpa ny bäddmadrass till min säng och expediten kvittrade ja, vi har en med latex hemma! Nej för fan, jag tål inte latex! Jag är inte hejdundrande allergisk men utslagen utvecklas över tid. Vilket jag a) upptäckte när jag köpte sängen och b) fick bekräftat när jag låg på sjukhus en gång. Tillverkaren säger naturligtvis att den latex som madrassen innehåller inte ska utlösa allergi, nä nä.
Anledningen till att jag började laga mat från grunden och sedan fortsatte till ett matnörderi satte in var just allergier. Vet man vad som är i så behöver man inte oroa sig.

3:12 AM  
Blogger Alice said...

Frukt, grönsaker och latex låter som en strålande kombination! Kan vi inte träffas och prata om det hela i mellandagarna. Jag finns i Skåne från 28 december.

12:48 PM  

Post a Comment

<< Home